Zwiększenie prędkości pociągów i wyższy komfort podróżnych – taki będzie efekt remontu odcinka Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie.
Linia kolejowa E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie od dawna wymaga remontu. W tej chwili pociągi rozwijają na niej prędkość od 60 do 80 km/h. Nie pozwala to w pełni wykorzystywać możliwości składów zamówionych przez Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego, Newag Impuls, które pojawiły się na torach w sierpniu minionego roku. Mogą one rozwijać prędkość do 160 km/h. I z taką też prędkością pasażerowie będą jeździli między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem po zakończeniu remontów, na które przetargi ogłosiły właśnie PKP Polskie Linie Kolejowe.
Impulsy są jednymi z najnowocześniejszych tego typy pociągów w Polsce. Pierwszy, testowy kurs z pasażerami miał miejsce 4 sierpnia na trasie Kędzierzyn-Koźle – Wrocław. Dzięki modernizacji linii będzie można wykorzystywać ich możliwości i do Opola jeździć z prędkością 160 km/h. (Fot. Grzegorz Wilga)
Modernizacja linii E30 realizowana jest przez PKP PLK etapami od 2000 roku. Zadanie pod nazwą „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie” podzielono na dwie części. Pod koniec grudnia wystartował przetarg na modernizację odcinka Kędzierzyn-Koźle – Opole Groszowice w formule „projektuj i buduj”. Jego realizację zaplanowano na lata 2020–2023. Toczy się również postępowanie przetargowe, które ma wyłonić wykonawcę projektu modernizacji odcinka Opole Groszowice – Opole Zachodnie. Szacunkowy koszt zadania wynosi w sumie 628,5 mln zł.
Co zmieni się dla pasażera? Przede wszystkim skróceniu ulegnie czas przejazdu pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem a Opolem, a oprócz tego zwiększy się komfort na stacjach i przystankach. W Kędzierzynie-Koźlu, Raszowej, Zdzieszowicach, Jasionie, Gogolinie, Górażdżach, Przyworach Opolskich, Opolu-Grotowicach i Opolu-Groszowicach przebudowane zostaną perony, również z myślą o osobach o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pojawią się nowe wiaty, ławki i oświetlenie. Ponadto stacja Gogolin będzie miała przejście podziemne, a przystanek Opole Grotowice kładkę dla pieszych. Przebudowane zostaną przejścia pod torami w Kędzierzynie-Koźlu i Zdzieszowicach oraz kładka na stacji Opole Groszowice.
Na długości 40 km PKP PLK zaplanowały wymianę torów i sieci trakcyjnej, a wyższy poziom bezpieczeństwa zapewni przebudowa 27 przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Kędzierzynie-Koźlu, Rozwadze i Gogolinie. Do szybszych podróży dostosowanych zostanie 66 obiektów inżynieryjnych. Wymienione będą też urządzenia sterowania ruchem i rozjazdy, a nastawnie będą przebudowane.
Z Kędzierzyna-Koźla szybciej będzie można dojechać nie tylko do Opola, ale i do Chałupek. W minionym roku zmodernizowano odcinek linii nr 151 do Kuźni Raciborskiej. Na odcinku prawie 17 km zrewitalizowano infrastrukturę torową, zmodernizowano przejazdy kolejowo-drogowe i rozjazdy. W wyniku prac prędkość pociągów na poszczególnych odcinkach wzrosła do 60 km/h i 100 km/h. W tej chwili trwa remont odcinka Krzyżanowice – Chałupki, w wyniku którego przebudowywana jest nawierzchnia kolejowa, perony i przejazdy.
Katarzyna Przypadło