Artystyczna biesiada smaku, zabawa w alternatywną rzeczywistość, czyli „spotkanie na szczycie” trzech wielkich artystów królewskich w Stratfordzie Anno Domini 1613 – tak w skrócie można opisać program, który odbędzie się w niedzielę na raciborskim zamku. Wystąpi m.in. znany z serialu „Na dobre i na złe” Dariusz Jakubowski.
2 lipca o godz. 18:00 na Zamku Piastowskim w Raciborzu odbędzie się program pt. „O miłości… czyli Williama Szekspira muzyczny bankiet”. Zaśpiewa sopranistka Katarzyna Thomas, na lutni zagra Tadeusz Czechak, poezje przedstawi i całość poprowadzi Dariusz Jakubowski. Integralną częścią przedsięwzięcia jest nawiązanie kontaktu z publicznością, by w lekkiej i czasem humorystycznej formie przybliżyć epokę i pokazać jej związki ze współczesnością, zdjęcie jej z piedestału i pokazanie w szerszym kontekście kulturowym. Projekt powstał z okazji Międzynarodowego Roku Szekspirowskiego.
Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc obowiązują płatne wejściówki w cenie 6,50 zł, które będzie można już zakupić w Punkcie Informacji Turystycznej przy ul. Zamkowej 2 w godz. od 10:00 do 18:00.
O programie:
Wydawałoby się, że na temat Szekspira powiedziano już wszystko, a jednak wiele na pewno nie wiadomo. Na program składa się głównie twórczość trzech rówieśników z epoki. W tym artystycznym „spotkaniu na szczycie”, obok tytułowego bohatera wieczoru i fragmentów jego dramatów „Zimowa opowieść”, „Romeo i Julia”, „Jak wam się podoba”, czy „Sonetów”, usłyszymy poezje dworskiego dandysa, a zarazem królewskiego kaznodziei Johna Donne’a. Trzecim zaś rówieśnikiem będzie muzyk – królewski lutnista, „mistrz melancholii” John Dowland (rok starszy od Williama). Zabrzmią jego słynne pieśni z tomów „A Musicall Banquet”, „A Pilgrimes Solace”, „The First”, „Second and Third Book of Songs and Aires”.
Spotykają się, by przy muzyce poetycko podeliberować o miłości. Dopełnieniem całości będzie między innymi wskazanie na powinowactwo duchowe Szekspira z Wiliamem Blake’m, czy współczesne konotacje z amerykańskim poetą Shelem Silversteinem.
Muzyka w oryginale staroangielskim, wykonywana zgodnie z kanonami epoki nie jest tylko archaicznym cytatem, dziś ciągle inspiruje, choćby takich artystów jak Sting („Songs from the Labyrinth“) . Poezja zaś w mistrzowskich translacjach Stanisława Barańczaka.
W programie:
William. Szekspir – Jak wam się podoba/fragment
John Dowland: Come again, sweet love
William Blake: z cyklu Pieśni niewinności (Posłuchaj głosu barda)
J.Dowland: Now, o now, I needs must part.
W.Szekspir: Romeo i Julia/fragment
John Donne: Dzień dobry
W.Szekspir: Sonet 116
J.Donne: Powietrze i anioły
J.Donne: Elegia XIX: Na idącą do łóżka
Thomas Morley: Now is the month of Maying
J.Donne: Kanonizacja
W.Szekspir: Sonety nr 18, 55, 130
J.Dowland: Go, cristal tears
W.Szekspir: Sonet 138
J.Donne: Świt
J.Donne: Pieśń (Ten, kto gwiazdę w locie schwyta)
J.Donne: Z cyklu Sonety święte III O, gdyby w oczy moje i w pierś (mogły jeszcze…)
J.Donne: Potrójny głupiec
J.Dowland: Flow my tears
W.Szekspir: Sonet 66
J.Donne :Sonet 6 z cyklu Sonety święte(Oto finał spektaklu mego; tutaj milę…)
J.Donne: Sonet 10 (Śmierci, próżno się pysznisz, cóż, że wszędy słynie…)
J.Dowland: Can she excuse my wrongs
W.Szekspir: Piosenka wędrownego handlarza-naciagacza (Z zimowej opowieści)
Shel Silverstein: Clarence
J.Donne/J.Dowland: Waleta żalu zabraniająca
Wszystkie wiersze w tłumaczeniu Stanisława Barańczaka.
Dariusz Jakubowski jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Od 1984 r. przez dwadzieścia osiem lat aktor warszawskiego Teatru Studio, gdzie jako student IV roku PWST debiutował w „Affabulazione” Piera Paolo Passoliniego w reżyserii Tadeusza Łomnickiego. Oficjalny debiut to „Przedstawienie pożegnalne” P. Mullera w reżyserii Bogusława Lindy. Spektakl ten nagrodzono na Festiwalu „Ateny stolicą kulturalną Europy” w 1985 r. Z teatrem odbył szereg tournée artystycznych. Występował na prestiżowych scenach (np. Teatr na Tagance w Moskwie, paryska Olympia) i festiwalach teatralnych w Europie, a także w Izraelu, Australii, Japonii, na Tajwanie i w Singapurze. W Teatrze Studio współpracował m. in. z reżyserami: Jerzym Grzegorzewskim, Mariuszem Trelińskim, Guido de Moor, Peterem Schweitzerem, Jerzym Kaliną, Leszkiem Mądzikiem, Maciejem Wojtyszko, Agnieszką Lipiec-Wróblewską, Zbigniewem Brzozą, Magdaleną Łazarkiewicz, Agatą Duda-Gracz, Stasysem Eidrigeviciusem, Grzegorzem Bralem. Owocem zainteresowań i współpracy z teatrem niezależnym jest m.in. występ w roli Dionizosa w „Bachantkach” Eurypidesa na offowej scenie Southwark Playhouse w Londynie i na Festiwalu M. Czechowa w Forest Row w Anglii. Współpracuje z filmem niezależnym, uczestniczy w działaniach performatywnych na styku teatru, muzyki alternatywnej i sztuk wizualnych(np.na zaproszenie Kawalerów Błotnych brał udział w spektaklu muzycznym „Kawalerowie w raju” w ramach Festiwalu Warszawskie Spotkania Muzyczne). Współpraca z raperem Pezet. Brał udział w produkcjach filmowych takich reżyserów, jak Krzysztof Kieślowski, Andrzej Konic, Janusz Majewski, Andrzej Trzos-Rastawiecki, Feliks Falk, Wojciech Wójcik, Jerzy Zalewski, Witold Orzechowski, Michał Rosa, Bogusław Wołoszański, Piotr Wereśniak, Maciej Ślesicki. Popularność i sympatię wśród szerokiej widowni przyniosły mu role w filmach fabularnych i serialach telewizyjnych. Zapraszany do współpracy przez filharmonie i orkiestry symfoniczne. W Filharmonii Narodowej w Warszawie wykonał z Orkiestrą FN pod batutą Łukasza Borowicza partie narratora w „Pocałunku wieszczki” Strawińskiego, w „Historii Babara” Poulenca i „Najbardziej niewiarygodnej historii” Wernera. Realizował także partię narratora w „Impresji na początek drogi” Buczyńskiego z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej. W Filharmonii Śląskiej w Katowicach wykonał z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej partię narratora w „Piotrusiu i wilku” Prokofiewa. Z Orkiestrą Sinfonia Varsovia realizował partię narratora w oratorium” Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” J. Haydna, zaś na Festiwalu La Folle Journee partię narratora w „Historii żołnierza” Strawińskiego. Jest twórcą spektakli łączących muzykę i słowo, które prezentował m.in. w Rzymie pod honorowym patronatem Ambasadora RP przy Stolicy Apostolskiej, w Teatrze Studio w Warszawie, Teatrze Osterwy w Gorzowie Wlkp., Filharmoniach: Narodowej, Podkarpackiej, Sudeckiej i Świętokrzyskiej, na Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie, Festiwalu Chopiniana w Łazienkach Królewskich w Warszawie, na Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku, na koncertach Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, w Muzeum Literatury w Warszawie. Dla Estrady Kameralnej Filharmonii Narodowej tworzył autorskie programy muzyczno-literackie. Prowadzi warsztaty aktorskie. Wraz ze śpiewaczką Katarzyną Thomas jest twórcą Artystycznych Salonów. Wiceprezes Zarządu Związku Artystów Scen Polskich w latach 2006-2014. Ekspert Komisji ds. opiniowania wniosków o przyznanie stypendiów twórczych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wielokrotny juror nagrody warszawskiego środowiska teatralnego Feliksy Warszawskie. Dwukrotny zwycięzca Wielkiego Testu o Żywności TVP1 „Polska smakuje”.
Tadeusz Czechak – gitarzysta, lutnista, aranżer. W 1981 r. rozpoczął współpracę z zespołem Ars Nova, uczestnicząc do 1999 r. we wszystkich pracach tego zespołu (12 CD, koncerty w większości krajów europejskich). Specjalizuje się w grze na lutniach – średniowiecznej i arabskiej. W 1993 r. założył własny zespól DEKAMERON, gdzie realizuje ideę łączenie poprawności historycznej interpretacji z żywym, spełniającym oczekiwania współczesnej publiczności wykonaniem. Zajmuje się również rekonstrukcjami dawnych instrumentów. Członek Fellowship of Makers and Researchers of Historical Instruments i Plainsong and Medieval Music Society. Z DEKAMERONEM nagrał 5 CD, z których „Ave mater, o Maria” uzyskała nominację do Fryderyka 2000. Chętnie podejmuje ciekawe eksperymenty muzyczne (koncerty muzyki średniowiecznej z udziałem Tomasza Stańki , współpraca z chórem Kairos, włączanie DEKAMERONU do rozrywkowych produkcji estradowych, jak np. widowisko Sigilla Civitatis Nova Sandeciensis). Jest często angażowany do realizacji muzyki filmowej i teatralnej ( Teatr Montownia „Śpiew Nocy Letniej” wg Szekspira, „Niedoczyste” Witkacego, „Król Lear” w reżyserii Andrija Konczałowskiego ), jako akompaniator współpracuje z artystami estradowymi (Hanna Banaszak , Stanisława Celińska, Dariusz Jakubowski, Krystyna Tkacz, Mirosław Czyżykiewicz, Roman Kołakowski).
Katarzyna Thomas – sopran liryczny. Jej zainteresowania i technika wokalna pozwalają na wykonywanie szerokiego repertuaru od późnego renesansu, aż po współczesność. Występowała zatem zarówno na festiwalach poświęconych muzyce współczesnej, jak Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Festiwalach: Warszawskie Spotkania Muzyczne i Portrety Kompozytorów, jak i na Festiwalu Chopiniana w Łazienkach Królewskich w Warszawie, czy wielokrotnie na Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie. Koncertowała w Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech i Szwajcarii. Zainteresowanie zaś teatrem zaowocowało występem w realizacji Bachantek Eurypidesa na londyńskiej scenie Sauthwark Playhouse i na Festiwalu Michaiła Czechowa w Forest Row(Sussex). Brała udział w prawykonanich utworów kompozytorów współczesnych(choćby „Ze śpiewów domowych” na głos i fortepian Jarosława Siwińskiego) transmitowanych przez II program Polskiego Radia, tam również można było usłyszeć jej interpretacje renesansowej pieśni angielskiej Johna Dowlanda. Brała udział w muzykologicznej rekonstrukcji Kyrie e Gloria alla Pastorale Giovanni Riccieriego pod dyr. prof. Giorgio Piombiniego na Festiwalu Muzycznym w Bolonii. Na zaproszenie Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej wykonała w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie polską prapremierę poematu Sylwii Plath „Lady Lazarus” Daryla Runswicka. Występowała w filharmoniach: Narodowej w Warszawie, Poznańskiej, Świętokrzyskiej Podkarpackiej, Lubelskiej, Sudeckiej, w Filharmonii w Bolonii, w La Madeleine w Paryżu, w Santo Spirito in Sassia w Rzymie,w Centrach Chopinowskich w Sannikach i Szafarni, na koncertach Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, w Teatrze Studio w Warszawie. Wraz z aktorem (prywatnie mężem) Dariuszem Jakubowskim tworzy Salony artystyczno-literackie. Jest stryjeczną wnuczką Romualda Andrzeja Paszkowskiego herbu Zadora, lotnika RAF w formacjach 300 Dywizjonu Bombowego, uczestnika m. in. Bitwy o Anglię.
oprac. /kp/