Gotowy jest już peron nr 1 w Kuźni Raciborskiej i peron nr 2 w Nędzy, a także 14 km torów.
35 km linii kolejowej, 3 stacje i przystanek osobowy, 8 przebudowanych peronów, 28 obiektów inżynieryjnych i 15 przejazdów kolejowo-drogowych – tak w liczbach przedstawia się remont linii kolejowej Kędzierzyn-Koźle – Chałupki na odcinkach Bierawa – Nędza i Racibórz – Krzyżanowice.
Zakończone zostały już roboty związane z remontem peronu nr 1 w stacji Kuźnia Raciborska i peronu nr 2 w stacji Nędza. Trwają intensywne prace na szlaku między stacjami Kuźnia Raciborska i Nędza oraz na stacjach Kuźnia Raciborska i Nędza. Wykonawca zabudował już 14 km torów. Zakończono regulację sieci trakcyjnej w torze nr 1. Remontowanych jest także 28 obiektów inżynieryjnych – wzmacniane są podpory.
Niedługo zostanie też odnowiona stacja Dziergowice i przystanek osobowy Tworków. W sumie PKP PLK wyremontuje osiem peronów, na których pojawią się wiaty i nowe oświetlenie, system oznakowania oraz nagłośnienie. Perony zostają podwyższone, co znacznie ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Nowa infrastruktura jest w pełni dostosowana do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Prace zakończą się w przyszłym roku. Pasażerowie pojadą zdecydowanie szybciej – prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie z 50 km/h do 110 km/h. Z kolei wyższy poziom bezpieczeństwa w regionie zapewni montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na szlaku oraz na stacjach i przystanku osobowym. Poprawi się także bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych, gdyż remont obejmuje 15 skrzyżowań toru z drogą.
Modernizacja odcinka Kędzierzyn Koźle – Chałupki jest istotna także z perspektywy przewozów towarowych. – Wraz ze wzrostem prędkości skróci się czas przewozu towarów, co pozwoli kolei być jeszcze bardziej konkurencyjną względem transportu drogowego. Przełoży się to bezpośrednio na wzrost gospodarczy Śląska. Zwiększenie udziału w przewozach towarów ekologicznego środka transportu – jakim jest kolei – przyczyni się również do ochrony środowiska – przekonuje PKP PLK.
Projekt o wartości ponad 70 mln zł realizuje Skanska S.A. Środki pochodzą ze środków budżetowych. Inwestycja jest realizowana w ramach projektu pn.: „Prace na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Chałupki (granica Państwa)”.
fot. PKP PLK, UM Kuźnia Raciborska
oprac. /kp/
Ciekawe kiedy Racibórz będzie miał takie piękne perony .
Hest w panach uruchomienie pośpiesznego Chałupki, Racibórz, Kędzierzyn, Opole, Wrocław? Dziś to ponad 4 godziny. Po rejestracjach w Raciborzu i Wrocławiu widać, że zainteresowanie takim połączeniem byłoby spore.