Na wakacje weź ze sobą mLegitymację! – wielu wzięło… sobie to hasło do serca. Efekt? Lawinowy wzrost zainteresowania legitymacją w smartfonie.
Wypełnienie FORMULARZA – to pierwszy i najważniejszy krok ku temu, by uczniowie danej szkoły mogli korzystać z legitymacji szkolnej w telefonie, czyli mLegitymacji. Formularz powinien wypełnić dyrektor szkoły lub wskazana prze niego osoba. Cały proces to raptem kilka kroków.
Po co to wszystko?
Przede wszystkim dla wygody uczniów i spokoju ducha rodziców.
– mLegitymacja to legitymacja szkolna w telefonie. Mało który nastolatek – gdziekolwiek by się wybierał – zapomina wziąć ze sobą telefonu. W związku z tym, dzięki zainstalowanej w nim mLegitymacji, rodzicom odpada stres związany z młodzieńczym roztargnieniem i utratą szansy na zniżki w kinie czy komunikacji miejskiej – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – mLegitymacja to pełnoprawny dokument. Identycznie jak papierowa legitymacja, poświadcza uprawnienia uczniów do ulg i zniżek – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.
Poza tym, że mLegitymacja ma umocowanie prawne (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych) to jest jeszcze bezpieczna, nowoczesna i bezpłatna.
Uczniowie mogą korzystać z mLegitymacji w tych samych sytuacjach, w których obecnie korzystają z „tradycyjnych” dokumentów. Nie tylko w trakcie kontroli biletów, ale także np. przy zakładaniu karty w bibliotece, czy zakupie biletów do kina.
mGadżet?
mLegitymacja to nie tylko gadżet! W tym mobilnym dokumencie zapisane są wszystkie dane, które można znaleźć w papierowej legitymacji:
· imię i nazwisko ucznia,
· numer legitymacji,
· datę wydania,
· termin ważności,
· status użytkownika (uczeń),
· datę urodzenia,
· PESEL,
· adres zamieszkania,
· nazwę i adres szkoły.
Mobilną legitymację może otrzymać każdy uczeń, któremu wcześniej wydano tradycyjną wersję dokumentu. Okres ważności mLegitymacji jest taki sam jak okres ważności wydanej wcześniej wersji papierowej. W przypadku utraty ważności „tradycyjnej” legitymacji, mobilna wersja dokumentu będzie unieważniana. Szkoła będzie mogła unieważnić dokument także w przypadku utraty mLegitymacji – z powodu np. uszkodzenia, niepoprawnego działania, czy zgubienia urządzenia mobilnego, w którym była przechowywana.
mLegitymację trudno podrobić. Można ją zweryfikować wizualnie – posiada takie zabezpieczenia jak hologram i animowana flaga. Dodatkowo, w przypadku wątpliwości, można wykorzystać ogólnodostępną aplikację mWeryfikator, która sprawdzi nie tylko autentyczność dokumentu, ale także fakt czy dokument nie został zastrzeżony w szkole (w przypadku np. zagubienia telefonu).
mLegitymacje mogą być wydawane uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych, zarówno publicznych, jak i niepublicznych. Aby je uruchomić uczniowie muszą mieć telefon z systemem operacyjnym Android w wersji co najmniej 6.0.
Szkoło działaj!
Co zrobić, aby Twoje dziecko/uczniowie mogli korzystać z mLegitymacji? Jeśli jesteś rodzicem – zachęć szkołę do działania. Jeśli jesteś dyrektorem/nauczycielem – działajcie.
– Wystarczy, że dyrektor lub inna wyznaczona przez niego osoba wypełnią FORMULARZ. Drugi krok to podpisanie porozumienia. Później bierzemy już sprawę w swoje ręce – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – To nic nie kosztuje. Szkoła nie musi kupować żadnego nowego sprzętu, ani oprogramowania – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.
Do dziś chęć przystąpienia do projektu zgłosiło 1042 szkół.
EnDe
#MC