Uczniowie z dużym zaangażowaniem podchodzą do udziału w praktykach. Dokładnie i starannie wykonują powierzone im obowiązki. Praca dostarcza im olbrzymiej satysfakcji.
Jednym z elementów niezbędnych w prawidłowej edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym jest wprowadzenie do szkół obowiązku organizowania praktyk wspomaganych.
Innowacyjność przedsięwzięcia polega na wdrożeniu elementów skutecznej metody zatrudnienia wspomaganego do edukacji, aby dać szansę uczniom na zdobywanie praktycznego doświadczenia zawodowego w trakcie edukacji szkolnej na otwartym rynku pracy. Praktyki wspomagane w zakładach pracy są realizowane w ramach przedmiotu „przysposobienie do pracy”. Godzin na tygodniową realizację tego przedmiotu jest dużo: w klasie I – 18 , w klasie II – 19, w klasie III – 20 godzin. Praktyki grupowe odbywają się co najmniej jeden raz w tygodniu. Podczas odbywania praktyk uczniowie są pod opieką nauczyciela – trenera pracy, który podpowiada, instruuje, pomaga w zdobywaniu umiejętności praktycznych a także dba o dobrą atmosferę, poczucie bezpieczeństwa, dostateczną liczbę powtórzeń danej czynności.
W kwietniu grupa 7 nauczycieli Szkoły Przysposabiającej do Pracy w ZSS w Raciborzu, dzięki pozyskaniu dofinansowania z Krajowego Funduszu Szkoleniowego, uzyskała kwalifikacje trenera pracy, a od października uczniowie tej szkoły realizują praktyki wspomagane dzięki nawiązaniu współpracy z Księgarnią Sowa oraz firmą Concept automatic, producentem automatów vendingowych.
Taka forma nauki umożliwia młodzieży zdobycie nowych kompetencji społecznych, pozwalających kreować pozytywny obraz samego siebie. Uczniowie z dużym zaangażowaniem podchodzą do udziału w praktykach. Dokładnie i starannie wykonują powierzone im obowiązki. Praca dostarcza im olbrzymiej satysfakcji. W szkole chętnie dzielą się swoimi przeżyciami z innymi uczniami, co świadczy o tym, że jest to ważny aspekt ich życia. Czują się potrzebni, akceptowani i doceniani. Praktyki wspomagane umożliwiają uczniom sprawdzenie swoich praktycznych umiejętności w naturalnych warunkach pracy a pracodawcom przekonanie się, że osoba z niepełnosprawnością może być wartościowym pracownikiem.
Zainteresowanych pracodawców ZSS zachęca do nawiązania kontaktu ze szkołą w sprawie praktyk wspomaganych.
fot. ZSS Racibórz
oprac. /kp/