W raciborskim magistracie rozmawiano o przywróceniu ruchu kolejowego na liniach nr 177 i 294, a także o programie Kolej Plus.
W poniedziałek w Urzędzie Miasta Racibórz odbyła się konferencja prasowa dotycząca przywrócenia ruchu kolejowego na liniach nr 177 i 294 – Racibórz – Głubczyce – Racławice Śląskie. Wzięli w niej udział: minister środowiska Michał Woś, wiceminister aktywów państwowych Janusz Kowalski, prezes PKP PLK S.A. Ireneusz Merchel, a także włodarze gmin i powiatów, którzy podpisali się pod apelem do zarządów województw: śląskiego i opolskiego o uwzględnienie finansowania odnowienia i zelektryfikowania linii kolejowych 177 i 294 w ramach programu Kolej Plus.
– Jesteśmy na terenie województwa śląskiego, które graniczy z województwem opolskim. W tym obszarze w ostatnich kilkudziesięciu latach zlikwidowano ok. 300 km linii kolejowych, a na 200 km zawieszono ruch. W całej Polsce ruch kolejowych został zlikwidowany na 6000 km linii, czyli prawie 10% dotyczy tego obszaru – powiedział Ireneusz Merchel, który następnie przybliżył szczegóły programu Uzupełnienie Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Budżet wynosi 6,6 mld zł, z czego z budżetu państwa będzie pochodzić 5,6 mld. Beneficjentem środków będą Polskie Linie Kolejowe, natomiast 1 mld wyłożą w sumie poszczególne samorządy. W programie wpisano 21 lokalizacji, które zostały wytypowane do pierwszego etapu, jednak program jest adresowany do wszystkich miejscowości w Polsce powyżej 10 tys. mieszkańców. W najbliższym czasie zostanie ogłoszona data rozpoczęcia programu. Jednostki samorządu terytorialnego będą miały miesiąc na złożenie wniosku. Na ich podstawie PLK stworzą wstępną listę wniosków, które zostaną przyjęte do dalszych analiz. – Zakładamy, że wniosków będzie znacznie więcej niż przewidzianych środków finansowych. Nie będzie decydowała jednak kolejność z listy, a przede wszystkim jakość i efektywność. Przy równoważnych wnioskach decydowała będzie pewnie lokalizacja z listy – tłumaczył prezes PKP PLK. O decyzji o wstępnej kwalifikacji do programu samorządy będę poinformowane na przełomie lipca i sierpnia. Od tego momentu będzie 12 miesięcy na przygotowanie wstępnej koncepcji, która będzie musiała zawierać zakres inwestycji, założenia dotyczące prędkości pociągów czy zapewnienia finansowania. Po kolejnych trzech miesiącach będzie zatwierdzona ostateczna lista.
– Transport, jego rozwój, dostępność komunikacyjna i walka z wykluczeniem komunikacyjnym muszą być priorytetami nie tylko rządu, ale i samorządów – podkreślał Michał Woś. Minister środowiska mówił także o wzmocnieniu gospodarki przez połączenia kolejowe. – Z mojej perspektywy jest to najbardziej ekologiczny środek transportu, dlatego bardzo mocno stawiamy na to, żeby móc rozwijać kolej jako element łączący poszczególne regiony. To z kolei przekłada się na rozwój gospodarczy, ponieważ wzdłuż tych linii jest wielu przedsiębiorców, jak największa na ziemi raciborskiej firma Eko-Okna, która też jest zainteresowana tym, żeby móc z nich korzystać – tłumaczył Michał Woś.
– Chcemy pokazać jeden z pierwszych w Polsce przykładów sprawnego działania. Umowa została dopiero co podpisana, a tutaj już mamy porozumienie między samorządami z deklaracją wejścia w ten program. Mamy taką ambicję, żebyśmy wszyscy zakasali rękawy i zrobili wszystko, co możliwe, by w ramach programu, we współpracy samorządu z rządem, ta linia powstała – powiedział Michał Woś. Przypomnijmy – 24 lutego starosta raciborski, głubczycki i prudnicki, a także burmistrzowie Baborowa, Głogówka, wójt gminy Pietrowice Wielkie, zastępca burmistrza Głubczyc, a także władze Raciborza i Kietrza podpisały wspólne porozumienie, w którym wyrazili solidarną wolę odnowienia linii kolejowych 177 i 294.
Powiat głubczycki jest jedynym powiatem w województwie opolskim, który nie ma połączeń kolejowych pasażerskich. – Ta inicjatywa jest pozytywnym przykładem, że ponad podziałami partyjnymi wszyscy działamy na rzecz tego, aby wykluczenie komunikacyjne przestało być w Polsce standardem – powiedział Janusz Kowalski. – Dzisiejsza konferencja prasowa ma zachęcić wszystkie samorządy w Polsce, aby tworzyły podobne porozumienia jak to między samorządami województw śląskiego i opolskiego. Chciałbym, aby był to dobry przykład dla całej Polski – zaznaczył wiceminister aktywów państwowych.
Ruch pasażerski na liniach kolejowych nr 177 i 294 zawieszono 3 kwietnia 2000 r., mimo że połączenia cieszyły się dużym zainteresowaniem mieszkańców. Aktualnie ruch towarowy odbywa się jedynie między Raciborzem a Baborowem, odcinek z Baborowa do Głubczyc jest nieczynny. Choć nie jeżdżą tamtędy pociągi, o tory dba Towarzystwo Entuzjastów Kolei, którego członkowie organizują akcje odkrzaczania linii. Czytaj więcej: Historia linii kolejowych z Raciborza do Głubczyc i Kietrza [ZDJĘCIA] [WIDEO]
Katarzyna Przypadło
W Przemyślu „Kolej Plus” już działa 😉
https://satyrofotohistorys.home.blog/2020/03/10/cudotworcy-pkp_plk_sa/