Czy z przedpotopowego wydawnictwa można stworzyć nowoczesną markę wydawniczą, dostosowaną do realiów XXI wieku? Można! W piątek 18.09.20 r. udowodnił to na spotkaniu z licealistami redaktor naczelny wydawnictwa Marpress Fabian Cieślik, absolwent I LO. Jubileuszowy wykład pt. „Rebranding marki wydawniczej” był kolejnym wydarzeniem z cyklu spotkań z absolwentami raciborskiej szkoły pod hasłem „Jestem z Kasprowicza”.
Redaktor Fabian Cieślik poprzedził wykład wspomnieniami ze szkoły-jubilatki. Okazało się, że ciepło wspomina czas spędzony w ”Kasprowiczu”. Ze szkolnymi kolegami po dziś dzień utrzymuje stały kontakt. Z dużym sentymentem mówił o śpiewaniu w chórze profesora Piotra Libery, koncertach i wyjazdach zagranicznych, o niezapomnianych nauczycielach i tęsknocie za Śląskiem. Po ukończeniu liceum Fabian Cieślik studiował ochronę środowiska na Politechnice Wrocławskiej, a potem pracował w kilku firmach. Porzucił jednak korporację, gdyż przyjął zaproszenie założycieli gdańskiej oficyny wydawniczej Marpress do jej odświeżenia i prowadzenia.
Przed młodym Ślązakiem stanęło niełatwe zadanie – musiał bowiem z wydawnictwa, które adresowało swą ofertę do niszowego grona odbiorców literatury marynistycznej, stworzyć bardziej rozpoznawalną markę, mającą rację bytu w realiach XXI wieku. Podczas wykładu zobrazował drogę, jaką przeszła jego firma, by to osiągnąć. Zespół podążał za wskazówkami specjalistów ds. marketingu. Wspólnie stworzył nową strategię rozwoju firmy. Odświeżył logo, nawiązał współpracę z nowymi autorami i projektantami. Pracownicy Marpressu stali się bardziej świadomi funkcjonowania swojego wydawnictwa oraz celów, które chcą zrealizować w przyszłości. Prelegent podkreślał, że kluczem do odnowy wydawnictwa było połączenie potencjału pracowników starszej i młodszej generacji.
Obecnie ogromną rolę w umocnieniu marki odgrywają social media oraz uczestnictwo w tematycznych festiwalach, pozwalających na nawiązanie współpracy, promowanie marki i dystrybucję. Od początku istnienia Marpress wypuścił ponad 500 pozycji w ponadmilionowym nakładzie. Rocznie oficyna wydaje ok. 20 nowych tytułów dla dorosłych i dzieci. Są to zarówno książki naukowe, beletrystyka, jak i bajki dla najmłodszych. Wśród nich m.in.: „Psychopomp” Agathy Rae, „Złota wyspa” Einara Kárasona, „Kraboszki” Barbary Piórkowskiej czy „Bajki z dna Bałtyku” Agaty Półtorak.
Po wykładzie redaktor Cieślik odpowiadał na liczne pytania publiczności, która była zainteresowana procesem wydawania książek, rozwojem czytelnictwa w Polsce, a także bieżącą ofertą wydawnictwa. Niebawem kolejne wykłady z okazji 75-lecia I LO w Raciborzu.
/I LO w Raciborzu (B. Jankowska i J. Brzenczka) oprac. c/
Niewątpliwie jest to przykład na to jak ważna jest marka i jak wielką wartość ma jej konsekwentne, przemyślane budowanie. Gratulacje! Przyjemnie jest czytać o udanych rebrandingach, bo nie jest to proces łatwy.