Czy sport dozwolony jest w ciąży?

Ciąża

Wiele mitów narosło wokół kobiet ciężarnych i ewentualnej aktywności fizycznej w tym stanie. Okazuje się jednak, że coraz większa ilość specjalistów potwierdza, że kobiety ciężarne jak najbardziej mogą uprawiać sport, ale będą tutaj istniały oczywiście pewne ograniczenia.

Okazuje się też, że nawet w przypadku zawodowych sportsmenek występują wówczas intensywne treningi. Dużo jednak będzie zależeć tutaj od ułożenia ćwiczeń oraz od kontroli lekarskiej. Generalnie jednak należy pamiętać, aby ciąża nie była uważana po prostu za chorobę. Zwracają na to uwagę lekarze różnych specjalizacji. Czy wtedy igramy ze zdrowiem i życiem dziecka? Jak najbardziej nie. Lekarze zresztą bardzo często rekomendują aktywność fizyczną, ponieważ dzięki temu organizm czuje się po prostu lepiej i potrafi znieść całą ciążę o wiele bardziej komfortowo.

- reklama -

Na co uważać podczas treningów w ciąży?

Jak pokazują rozmaite badania naukowe, nie ma żadnych dowodów na to, że aktywność fizyczna będzie źle wpływać na zdrowie matki i dziecka. Z drugiej strony trzeba też mieć na uwadze to, że nadmierny wysiłek może skutkować hipotermią albo niedotlenieniem. Oczywiście kobiety podczas ciąży są w stałym kontakcie z ginekologami, a więc doskonale będą wiedzieć, czy są na przykład w grupie podwyższonego ryzyka. Tak może być, gdy chorują na cukrzycę albo choroby serca, czy też astmę. Wówczas całkiem możliwe, że będą musiały zrezygnować z chęci realizacji treningów. Poza tym aktywność fizyczna, jeżeli ma być nadmierna, to może nie być wskazana, gdy pojawiają się krwawienia oraz plamienia. Może też występować wtedy ryzyko poronienia przy niskim łożysku. Zawsze jednak decyzje takie są poprzedzone bardzo szczegółową konsultacją i analizą konkretnego przypadku.

Który sport dla kobiety ciężarnej będzie najlepszy?

W ciąży zresztą regularna fizyczna aktywność będzie niezwykle istotna, ponieważ może bardzo skutecznie łagodzić dolegliwości, z którymi zawsze będzie się zmagać przyszła matka. Niemal zawsze występują tu przecież bóle pleców, zaparcia i obrzęki nóg. Trenowanie potrafi o wiele lepiej przygotować kobietę do tak gigantycznego wysiłku, jakim jest przecież poród. Ćwiczenia, które są więc szczególnie rekomendowane dla kobiet ciężarnych to aerobik wodny albo fitness, czy też joga.

Doskonale też będzie się sprawdzać pływanie, jazda na rowerze stacjonarnym lub pilates. Konieczne wręcz są zawsze spacery i to nawet długie. Z drugiej strony nie trzeba też myśleć, że dyscypliny, które będą wymagały znacznego wysiłku, będą absolutnie zakazane. Otóż zdaniem wielu ekspertów, kobiety ciężarne mogą decydować się na uprawianie sportów uprawianych przed ciążą. Euro 2020 to topowe rozgrywki z najlepszymi europejskimi piłkarzami, których typowanie daje gwarancję niezapomnianych wrażeń i emocji.

Na jakie sporty uważać w ciąży?

Ważne będzie oczywiście w przypadku kobiet w ciąży zachowanie zasad bezpieczeństwa i zdrowego rozsądku. Zrezygnować należy na przykład z takiego treningu, który będzie generować jakiekolwiek ryzyko dla dziecka lub matki. Wykluczone powinny być sporty na dużych wysokościach. Granica dla Kobiety ciężarnej uważana za bezpieczną to 1800 m. Powyżej tego pułapu występuje, bowiem ryzyko wystąpienia ostrej choroby wysokościowej albo obrzęku mózgu, czy też płuc. Nie należy także uprawiać jazdy konnej albo gimnastyki atletycznej, czy też nurkowania.

/materiał zewnętrzny/

- reklama -

KOMENTARZE

Please enter your comment!
zapoznałem się z regulaminem
Please enter your name here