Rewitalizacja linii Racibórz – Racławice Śląskie zbyt droga dla samorządów

raciborz studzienna
Dawny przystanek kolejowy w Raciborzu-Studziennej

W Kolej Plus budżet państwa zapewnia 85% potrzebnego finansowania, 15% ma pochodzić od samorządów. W przypadku linii nr 177 i 294 samorządy będą musiały wyłożyć więc od 45 do 75 mln zł.

Trwa II etap programu Kolej Plus, który polega na opracowaniu studium planistyczno-prognostycznego. Dokumenty powinny być gotowe do 15 listopada.  W etapie tym znajduje się m.in. rewitalizacja linii kolejowych nr 177 i 294 Racibórz – Racławice Śląskie przez Pietrowice Wielkie, Baborów i Głubczyce. Partnerstwo w projekcie zawarli: województwo opolskie, powiaty: raciborski, głubczycki i prudnicki oraz gminy: Racibórz, Pietrowice Wielkie, Baborów, Głubczyce, Głogówek i Kietrz.

- reklama -

Z powodu wysokiego kosztu projektu opolscy i śląscy samorządowcy poszukiwali wparcia na szczeblu centralnym na pokrycie wkładu własnego. Województwo opolskie, które zgłosiło projekt, złożyło wniosek do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych o dofinansowanie przygotowania studium. Dofinansowanie w wysokości 1 mln zł zostało przyznane.

Koszt wstępnej dokumentacji to 1,2 mln zł, natomiast według wstępnych obliczeń rewitalizacja linii może kosztować od 300 do 500 mln zł. W Kolej Plus budżet państwa zapewnia 85% potrzebnego finansowania, 15% ma pochodzić od samorządów. – W przypadku odbudowy tej linii kolejowej chodzi o pieniądze rzędu od 45 do nawet 75 mln zł. To ogromna kwota, której gminy i powiaty z pewnością nie udźwigną – komentuje Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego. – Pod koniec września mamy spotkanie z samorządowcami w tej sprawie i będziemy na ten temat rozmawiać. Pewne jest jedno, bez pieniędzy rządowych o odbudowę linii kolejowej Racibórz – Głubczyce – Racławice Śląskie będzie bardzo trudno – podkreśla Szymon Ogłaza.

Część samorządów już wycofała swoje zgłoszenia. – Przypomnę, że to było blisko 100 projektów zgłoszonych początkowo, zakwalifikowanych 86. W tej chwili realnie jest w opracowaniu czterdzieści kilka projektów. Natomiast i tak jest to o wartości orientacyjnie 16-18 mld zł. Program jest o wartości 6,5 mld zł – przekazał na początku września prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

Linia kolejowa nr 177 łączy Racibórz z Głubczycami, z których linią nr 294 można było pojechać dalej do Racławic Śląskich. W 1855 r. otwarto odcinek do Lekartowa, rok później do Głubczyc, a w 1873 r. do przejścia granicznego w Pietrowicach Głubczyckich. Od lat 80. XX w. stopniowo zamykano odcinki. W tej chwili pociągiem można dojechać jedynie z Raciborza do Baborowa, choć ostatni pasażerski pojawił się tam w 2000 r. Czytaj więcej: Historia linii kolejowych z Raciborza do Głubczyc i Kietrza [ZDJĘCIA] [WIDEO]

Baborów 1994 r. Fot. Andrzej Cichowicz

oprac. /kp/

- reklama -

5 KOMENTARZE

  1. Dokładnie tak ten program był obliczony! Wkład własny i wycena z PLK po 10 mln od kilometra, żeby można było pokazać, że państwo chce, a samorządy winne, że nie będzie. I jaka oszczędność!…

KOMENTARZE

Please enter your comment!
zapoznałem się z regulaminem
Please enter your name here