Żadne z dużych europejskich miast nie jest na właściwej drodze do osiągnięcia bezemisyjnego transportu w 2030 r.
Clean Cities Coalition przeanalizowała 36 europejskich miast pod kątem gotowości do osiągnięcia w 2030 r. celu, jakim jest bezemisyjny transport. Miasta oceniano pod kątem przestrzeni dla aktywnej mobilności, bezpieczeństwa, dostępności i przystępności cenowej transportu publicznego, jakości powietrza, korków i rozwoju infrastruktury dla pojazdów elektrycznych.
Na pierwszym miejscu z kolei znalazło się Oslo z wynikiem 71,5%, kolejne lokaty zajęły Amsterdam (65,5%) i Helsinki (64,2%). Polskie miasta uplasowały się na końcu rankingu – Trójmiasto z wynikiem 39,5% było 33., Warszawa – 38,7% – 34., a Kraków – 37,9% – 35.
Ranking ujawnił istotne braki w zakresie rozwoju przyjaznej dla klimatu i czystego powietrza mobilności we wszystkich badanych miastach. Niezbędne zmiany obejmują m.in. przyjęcie przez lokalne władze jasnych i wiążących celów w zakresie bezemisyjnej mobilności miejskiej na 2030 r. oraz zapewnienie dla nich odpowiednich warunków za pomocą nowych, ambitnych regulacji unijnych.
Wymienione polskie miasta charakteryzują się niemal całkowitym brakiem rozwiązań ograniczających korzystanie z zanieczyszczających powietrze samochodów, takich jak strefy czystego transportu i zeroemisyjne oraz złą jakością powietrza.