Obawy budzi szybko drożejąca energia i brak perspektywy wyhamowania tych podwyżek, a przede wszystkim zapowiedź osłabienia samorządowych budżetów.
W maju zakupy nowych autobusów zmalały rok do roku o jedną trzecią, a segment miejskich autobusów skurczył się o ponad 40%. Od stycznia we wszystkich kategoriach zarejestrowano niecałe 0,5 tys. nowych autobusów, o prawie 4% mniej niż przed rokiem.
Niepokojący jest spadek udziału pojazdów ekologicznych, który do tej pory systematycznie rósł. Od stycznia do maja 2022 r. zarejestrowano w segmencie miejskim 163 autobusy, co dało pojazdom elektrycznym, gazowym i hybrydowym 59% udziału w zakupach nowego taboru. W całym 2021 r. ich udział w nowych rejestracjach sięgnął 63,8%. Obawy budzi szybko drożejąca energia i brak perspektywy wyhamowania tych podwyżek, a przede wszystkim zapowiedź osłabienia samorządowych budżetów, drenowanych przez Polski Ład.
Z zakupu ekologicznych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym zrezygnowały Tychy. Przez rosnące koszty część samorządów zdecydowała się na podwyżki cen biletów.