Okoliczności i rynek pracy sprawiają, że ojcowie nie chcą brać na siebie obowiązków w takiej skali jak matki.
Partnerski model rodziny, w którym obydwoje rodzice pracują zawodowo i dzielą się opieką nad dziećmi oraz obowiązkami domowymi, popiera 56% Polaków. W praktyce jednak tylko 1% ojców decyduje się na urlopy rodzicielskie, a 55% skorzystało z urlopu ojcowskiego.
– Cały czas potrzebujemy narzędzi ułatwiających rodzicom dzielenie się urlopami rodzicielskimi. To są kampanie społeczne pokazujące ojców w roli opiekunów małego dziecka i uświadamiające, jak ważne jest zaangażowanie ojca na wczesnym etapie wychowania dziecka. Musimy pokazywać badania mówiące o tym, że dziecko, które ma mocną więź zbudowaną z obojgiem rodziców, lepiej się rozwija i ma lepszy start w dorosłe życie – podkreśla Karolina Andrian.
Zaangażowanie ojców w opiekę to temat związany z rolami społecznymi, kulturą społeczną, ale też z działaniami pracodawców.