Mieszkańcy Brzezia żądają działań. Spotkanie z firmą Empol w sprawie odorów [ZDJĘCIA]

Mieszkańcy Brzezia żądają działań. Spotkanie z firmą Empol w sprawie odorów
Mieszkańcy Brzezia żądają działań. Spotkanie z firmą Empol w sprawie odorów

W okresach wysokich temperatur uciążliwości odorowe są szczególnie dotkliwe i utrudniają codzienne funkcjonowanie. 

2 lipca w remizie Ochotniczej Straży Pożarnej w Raciborzu-Brzeziu odbyło się długo wyczekiwane spotkanie przedstawicieli spółki Empol z mieszkańcami dzielnicy. Tematem rozmów był uporczywy problem uciążliwych odorów, który od lat zatruwa życie mieszkańcom Brzezia. Władze miasta reprezentowane przez wiceprezydent Małgorzatę Rudnicką-Głowińską jasno zadeklarowały swoje działania i oczekiwania wobec firmy odpowiedzialnej za emisje.

- reklama -

Małgorzata Rudnicka-Głowińska podkreśliła, że obecne władze aktywnie poszukują rozwiązania problemu. Jednym z pierwszych kroków było rozwiązanie przez miejską spółkę R3 umów na odbiór odpadów spoza Raciborza, co znacząco zmniejszyło ilość śmieci trafiających na lokalne składowisko. – Miasto nie pozostaje bierne wobec zgłoszeń mieszkańców i na bieżąco przekazuje je do urzędu marszałkowskiego. Dodatkowo powołano specjalny zespół w urzędzie miasta, który cyklicznie analizuje sytuację i podejmuje działania kontrolne. Na jego zlecenie została przygotowana ekspertyza naukowców z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, która wskazała, że źródłem odorów jest instalacja spółki Empol, w której stabilizacja tlenowa badanych odpadów jest niewystarczająca – tłumaczy magistrat.

Marek Ćwiklik, przedstawiciel spółki Empol, zaprezentował planowane inwestycje modernizacyjne zakładu. Mają one objąć m.in. hermetyzację obiektów i przebudowę systemu wentylacji. Prace zostały podzielone na dwa etapy: pierwszy ma zakończyć się do końca tego roku, a drugi na wiosnę 2026 r. Empol zadeklarował, że w przyszłości odpady generujące odory będą przetwarzane w sposób zamknięty, co ma zminimalizować ich negatywny wpływ na otoczenie.

Mieszkańcy wyrazili jednak liczne wątpliwości co do skuteczności tych planów. Przypomnieli o wcześniejszych problemach związanych z działalnością zakładu i powołali się na wyniki ekspertyzy Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, na którą spółka Empol wciąż nie udzieliła odpowiedzi. Podkreślili, że w okresach wysokich temperatur uciążliwości odorowe są szczególnie dotkliwe i utrudniają codzienne funkcjonowanie. Oczekują więc realnych działań i rozwiązania problemu znacznie szybciej niż do wiosny przyszłego roku.

Zarówno mieszkańcy, jak i przedstawiciele urzędu miasta, oczekują od spółki Empol pilnej odpowiedzi w sprawie przedstawionych planów i ekspertyzy. Termin na udzielenie odpowiedzi wyznaczono na piątek 11 lipca. Wiceprezydent Małgorzata Rudnicka-Głowińska zaznaczyła, że termin ten jest ostateczny i nie będzie możliwości jego przedłużenia.

fot. UM Racibórz
oprac. /kp/

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj