
Michał Woś apelował o ujęcie w ramach planowanej modernizacji linii kolejowej rozwiązania w postaci bezkolizyjnego przejazdu. W odpowiedzi resort skupił się jednak na remoncie linii z Raciborza do Racławic Śląskich.
Mieszkańcy Raciborza-Markowic od lat zmagają się z paraliżem komunikacyjnym spowodowanym częstym zamykaniem rogatek na przejeździe kolejowo-drogowym w swojej dzielnicy. Poseł Michał Woś interweniował w tej sprawie w Ministerstwie Infrastruktury, jednak problem w tym, że resort – zamiast odnieść się do wskazanej w interpelacji linii kolejowej nr 151 – przedstawił informacje dotyczące zupełnie innego projektu.
Problemy komunikacyjne w Raciborzu-Markowicach są tak poważne, że sami mieszkańcy określają swoje oddolne inicjatywy symbolicznie jako „pierwsze powstanie markowickie”. Codzienne dojazdy do pracy, szkół czy dostęp do służb ratunkowych są utrudnione przez szlabany, co budzi zrozumiałe niezadowolenie. – Prezydent Raciborza przyznaje, że miasto nie posiada dokumentacji dotyczącej budowy obwodnicy tej dzielnicy. Jednocześnie władze lokalne wskazują, że estakada nie wchodzi w grę ze względu na ukształtowanie terenu, a jedynym realnym rozwiązaniem może być budowa tunelu, która wymaga jednak pogłębionych analiz i wsparcia na poziomie centralnym – napisał Michał Woś.
W swojej interpelacji poseł domagał się pilnego uwzględnienia bezkolizyjnego przejazdu samochodowego w Markowicach w ramach planowanych inwestycji kolejowych. Podkreślił, że nowa infrastruktura nie może pogłębiać istniejących barier i izolować dzielnicy.
Wspomniany przejazd kolejowo-drogowy w dzielnicy Markowice jest częścią linii kolejowej nr 151, która wkrótce ma przejść modernizację. W latach 2027-2030 mają m.in. zostać przebudowane stacje Kędzierzyn-Koźle, Racibórz i Chałupki, a na 54-kilometrowej trasie planowana jest wymiana torów i sieci trakcyjnej.
W odpowiedzi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, obszernie opisał jednak inny projekt – „Rewitalizacja linii kolejowych nr 177, 294 Racibórz – Racławice Śląskie” realizowany w ramach Programu Kolej+. Poinformował o kompleksowych pracach odtworzeniowo-modernizacyjnych na tych liniach, w tym o wymianie nawierzchni, modernizacji obiektów inżynierskich i elektryfikacji. Zaznaczył, że projekt przewiduje również budowę lub odbudowę punktów obsługi pasażerskiej, co ma poprawić dostępność komunikacyjną regionu. – Należy jednak zaznaczyć, że miejscowość Markowice nie została ujęta w zakresie tego projektu i znajduje się poza planowanym zakresem inwestycji realizowanej w ramach Programu Kolej+. Powyższe oznacza, że na obecnym etapie nie przewiduje się tam prac mających na celu budowę skrzyżowania dwupoziomowego w ramach wspomnianego projektu – napisał Piotr Malepszak.
W dalszej części swojej odpowiedzi wiceminister wskazał na możliwość zgłoszenia się przez jednostkę samorządu terytorialnego lub zarządcę drogi do konkursu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. Nabór do II etapu tego projektu ma się rozpocząć 5 sierpnia.
Ministerstwo przypomniało również, że droga wojewódzka nr 919 będąca przedmiotem interpelacji łączy Racibórz z Sośnicowicami, a jej zarządcą jest zarząd województwa śląskiego. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych to zarządca drogi odpowiada m.in. za opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej, finansowania budowy i pełnienie funkcji inwestora. Wskazano, że Ministerstwo Infrastruktury w latach 1999-2025 dysponowało rezerwą subwencji ogólnej, z której jednostki mogły wnioskować o dofinansowanie zadań na drogach wojewódzkich. W 2019 r. województwo śląskie otrzymało środki na remont mostu w Rudach, jednak od tego czasu nie wnioskowało o dofinansowanie żadnego zadania związanego z drogą wojewódzką nr 919.
– Minister Infrastruktury nie pełni żadnych funkcji kontrolnych wobec samorządów i nie ma wpływu na realizowane przez nie procesy inwestycyjne. Mając na uwadze wcześniejsze informacje, należy stwierdzić, że ocena zasadności i możliwości wykonania inwestycji drogowej należy do zarządcy drogi – podsumował Piotr Malepszak.
oprac. /kp/





![Raciborska biblioteka nagrodziła najlepsze prace oparte na twórczości Juliusza Verne’a [ZDJĘCIA] Raciborska biblioteka nagrodziła najlepsze prace oparte na twórczości Juliusza Verne’a](https://raciborz.com.pl/wp-content/uploads/2025/12/konkurs-plastyczny-Podroze-z-Juliuszem-Verneem.jpg)

![Jak naprawdę wygląda życie na statku? Spotkanie z Miłoszem Szymańskim w raciborskiej bibliotece [ZDJĘCIA] Jak naprawdę wygląda życie na statku? Spotkanie z Miłoszem Szymańskim w raciborskiej bibliotece](https://raciborz.com.pl/wp-content/uploads/2025/11/milosz-szymanski.jpg)
![Raciborzanie współtworzą plan adaptacji miasta do zmian klimatu [ZDJĘCIA]](https://raciborz.com.pl/wp-content/uploads/2025/12/Miejski-Plan-Adaptacji-do-Zmian-Klimatu-dla-Raciborza.jpg)



![Co czyta młodzież po obu stronach granicy? Polsko-czeskie seminarium w raciborskiej bibliotece [ZDJĘCIA]](https://raciborz.com.pl/wp-content/uploads/2025/12/czy-mlodziez-w-czechach-czyta.jpg)
![Czy artysta ma prawo przekraczać granice? Debata na Stacji Młodych [ZDJĘCIA]](https://raciborz.com.pl/wp-content/uploads/2025/11/debata-mlodych-stacja-mlodych.jpg)




![Tomasz Hynek nowym komendantem KPP w Raciborzu [ZDJĘCIA] Tomasz Hynek nowym komendantem KPP w Raciborzu](https://raciborz.com.pl/wp-content/uploads/2025/10/kpp-raciborz-komendant-tomasz-hynek.jpg)







