Jak mówi o sobie na wstępie: zarabiam na życie opowiadaniem historii. Jestem strategiem i mówcą publicznym… Inkubator Przedsiębiorczości działający pod egidą Miasta zebrał pełną salę słuchaczy w Pubie Raciborska Piwnica.
W środowe popołudnie (12.04.2017) młodzi przedsiębiorcy oraz osoby zainteresowane marketingiem, mogli wysłuchać wykładu znanego speca od strategii marketingowej – Pawła Tkaczyka. Około sto osób pomieścił pub Raciborska Piwnica (chętni, którzy przyszli przed samą imprezą niestety nie weszli do środka z uwagi na brak miejsc). Spotkanie finansowane przez Urząd Miasta w ramach prowadzonego Inkubatora Przedsiębiorczości prowadzili przedstawiciele rybnickiej firmy CRIS, którzy obecnie od roku realizują, w ramach stałej umowy, zlecenie polegające na prowadzeniu inkubatora. Dla mało zorientowanych gości przypomniano, że inkubator prowadzi doradztwo w ramach wsparcia MŚP oraz młodych osób podejmujących działalność gospodarczą a także szkolenia i pomoc w zakresie pozyskiwania środków na inicjatywy biznesowe. Działa m.in. mobilny punkt informacji o funduszach europejskich, który cieszy się dość dużym zainteresowaniem
Przypomniano miejski program „Lokale na start”, w których kilkanaście lokali na preferencyjnych warunkach rozeszło się „na pniu”. Spotkanie było również okazją zainicjowania nowej formy integrowania młodych przedsiębiorców jakim jest Klub Młodego Przedsiębiorcy.
Zasadniczą częścią spotkania był wykład Pawła Tkaczyka. – Pierwszą naukę dostaliśmy od naszego prelegenta zanim zaczął wystąpienie. Dowiedzieliśmy się, że na dobry produkt należy poczekać – z nutą ironii przywitał Tkaczyka wiceprezydent Wojciech Krzyżek nawiązując do spóźnienia gościa.
– To, co robię najczęściej to podpowiadanie moim klientom jak opowiadać o swoim biznesie. Dobra marka to dobrze opowiedziana historia – zaczął prelegent. – Niestety często jest tak, że przedsiębiorcy posiadają dobry biznes ale nie potrafią o nim dobrze opowiadać, aby było to zrozumiałe, aby było to wiarygodne oraz by wreszcie klienci chcieli podjąć jakieś działanie. Jak sprawić aby opowieści o własnym biznesie stały się zrozumiałe – postawił cel wykładu Paweł Tkaczyk.
Tematem wystąpienia było: Jak opowiadać zrozumiale o skomplikowanych i innowacyjnych produktach? W omówieniu nie zabrakło analizy typów osobowości, przykładów komunikacji, z jakimi spotykamy się oraz kilku szeroko rozwiniętych kilku wątków pobocznych jak np. analiza celów budowanych stron internetowych, sloganów oraz języka myślenia.
Czy zebrani w raciborskim klubie słuchacze dostali dawkę wiedzy zapowiadaną w temacie zaproszenia? W kuluarach dało się słyszeć rozbieżne opinie. Jedne opinie wyraźnie oscylowały wokół sądu, iż wykład poruszał zbyt wiele wątków, które omawiane było bardzo pobieżnie, inne opinie akcentowały, że wiele fragmentów było wartościowych i dawało do myślenia. Faktem jest, że zaledwie około trzydziestominutowy referat musiał posiadać wymieniane ograniczenia. Z jednego jednak organizatorzy muszą być zadowoleni: Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem, co albo wskazuje na rangę zaproszonego mówcy albo na zapotrzebowanie na rozmowy o biznesie wśród młodego pokolenia przedsiębiorców.
Ireneusz Burek