Przewidywana trwałość dróg przebudowywanych i budowanych przez ZDW w Katowicach wynosi 50 lat. Koszt robót budowlanych wyniósł 82,9 mln zł, a współfinansowanie z UE wynosiło 47 mln zł.
Do użytku oficjalnie oddano przebudowaną Drogę Wojewódzką nr 933 na odcinku od DK 78 w Wodzisławiu Śląskim do ronda przed granicą z Jastrzębiem-Zdrojem. Uroczystość odbyła się w Mszanie, przez którą przebiega. W otwarciu uczestniczyli: marszałek województwa Jakub Chełstowski, wicemarszałek Wojciech Kałuża, radni Sejmiku województwa, parlamentarzyści oraz przedstawiciele samorządów lokalnych.
Zakres inwestycji obejmował: przebudowę drogi o długości 7,2 km do parametrów klasy G, ujednolicenie szerokości jezdni (7 m) i poboczy, całkowitą wymianę istniejącej konstrukcji nawierzchni z dopuszczeniem nacisku osi 11,5 tony, przebudowę odcinków chodników, ciągów pieszo-rowerowych na całym przebiegu inwestycji, budowę zjazdów, zatok autobusowych, skrzyżowań, budowę czterech skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, budowę i przebudowę dwóch obiektów mostowych, dwóch przepustów, przebudowę kanalizacji deszczowej i sieci gazowej, wykonanie ekranów akustycznych, oświetlenia ulicznego i budowę na całej długości kanału technologicznego.
Umowę na realizację projektu podpisano jeszcze w 2015 r., zaś w marcu 2018 r. uzyskano decyzję wojewody na jego realizację. Do realizacji zadania została wybrana oferta firmy Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Koszt robót budowlanych wyniósł 82,9 mln zł, a współfinansowanie z UE wynosiło 47 mln zł.
– Jest to odcinek łączący DK 78 w Wodzisławiu z węzłem autostrady A1. W ciągu doby przejeżdża tędy blisko 20 tys. pojazdów. Są to natężenia ruchu, które mogłyby tę trasę zakwalifikować do rangi dróg krajowych. Na skrzyżowaniu dróg 930 i 933, czyli w newralgicznym punkcie, zostało wybudowane rondo. To skrzyżowanie było niebezpieczne, dziś ten problem zniknął. Przy budowie drogi wykorzystaliśmy najnowsze technologie. Są to nawierzchnie o obniżonym poziomie hałasu, pełny pakiet bitumiczny na asfalcie wysokomodyfikowanym, gdzie spodziewana trwałość tej drogi to jest 50 lat. Jesteśmy jedynym zarządem dróg w kraju, które stosuje tego typu rozwiązania – podkreśla Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
– Droga na terenie Mszany ma nowe funkcje. Poprzednio to była wyłącznie jezdnia. Nie było chodników i ciągów pieszo-rowerowych. A to znacząco wpływa na poprawę bezpieczeństwa – zaznacza Mirosław Szymanek, wójt gminy Mszana.
Obecnie realizowane są kolejne zadania współfinansowane z UE. To budowa wschodniej obwodnicy Raciborza, przebudowa drogi 791 Kolonia Poczesna – Zawiercie, przebudowa odcinka drogi nr 933 Pawłowice – Pszczyna i przebudowa DW 929 od granicy Rybnika do węzła autostradowego w ciągu A 1 w Świerklanach. Kolejne cztery inwestycje z listy rankingowej RPO – o łącznej długości 35 km i szacunkowym koszcie 470,8 mln zł – są realizowane z budżetu samorządu Województwa Śląskiego. Przebudowywana jest DW 941 w Wiśle i DW 935 między Raciborzem a Rzuchowem. Trwa przebudowa DW 948 od skrzyżowania z DK 52 do skrzyżowania z DW 946. Obecnie przygotowywane są kolejne inwestycje ujęte na liście rankingowej RPO na łączną sumę ok. 1,7 mld zł.
Wszystkie przebudowywane i budowane drogi wojewódzkie w woj. śląskim są dostosowane do maksymalnego nacisku osi 11,5 tony. ZDW w Katowicach stosuje przy tym najnowsze rozwiązania techniczne, biorąc pod uwagę tzw. „koszt życia drogi”. To sprawia, że przewidywana trwałość dróg przebudowywanych i budowanych przez ZDW w Katowicach wynosi 50 lat.
fot. Patryk Pyrlik/UMWS
oprac. /kp/