Zaburzenia koncentracji u dzieci

    Mariola Ciszek
    W obecnych czasach wiele dzieci jest nadpobudliwych i niezdolnych do skupienia uwagi, wiele dzieci ma kłopoty z koncentracją uwagi. Badania wskazują na to, że zaburzenia koncentracji określane są jako najczęstsza trudność w procesie nauczania. Zdolność koncentracji u człowieka nie jest odrębną umiejętnością, którą można szybko wypracować. Chodzi raczej o kompleksowe procesy, w których istotną rolę odgrywają wpływy z zewnątrz. Koncentracja i uwaga nie są niezależnymi, cząstkowymi aspektami, które mogą być traktowane odrębnie. Mogą być pojmowane tylko w połączeniu z zachowaniem dziecka, jego osobowością i w relacji z otoczeniem. Warunki szkolne również mają tutaj znaczenie.

    Wiele trudności, szczególnie w obrębie szkoły, określanych
    jako kłopoty z koncentracją, można wyjaśnić na podstawie innych zjawisk
    takich jak:
    – niewielka motywacja do nauki
    – zredukowane zainteresowania określonymi treściami nauczania
    – brak określonych zdolności
    – niekorzystne warunki w domu
    – niekorzystna atmosfera w szkole
    – problemy z umiejętnościami cząstkowymi (np. dysleksja dyskalkulia….)

    - reklama -

    U każdego dziecka przyczyny kłopotów z koncentracją
    są inne. Należy je najpierw określić, a później dokonywać zmian. Dopiero
    wtedy poprzez systematyczny trening można pomóc dziecku w rozwijaniu jego
    zdolności koncentracji. 

    I Objawy zaburzeń koncentracji  

    Niektóre dzieci zajmują się co chwilę czymś innym
    i nigdy nie poprzestają na jednej rzeczy. Ale problemy z koncentracją mogą
    mieć również „spokojni
    marzyciele”.
    Zaburzenia koncentracji mogą zatem przejawić się w różny sposób. Niepokoić
    powinny przede wszystkim następujące objawy:
    1. pośpieszna i pobieżna praca
    2. duża liczba popełnionych błędów
    3. nieuwaga
    4. wolne tempo pracy
    5. szybkie zmęczenie
    6. uciekanie w marzenia
    7. odbieganie od tematu 

    Upośledzenie zdolności koncentracji może
    przyjmować u każdego dziecka inną formę. Również u tego samego dziecka może
    mieć różne formy, w zależności od tego, czym dziecko akurat się zajmuje.
    Jest wiele dzieci, u których problemy z koncentracją i wytrwałością
    ujawniają się tylko w specjalnych warunkach, np. tylko przy stawianiu wymogów
    w szkole, przy odrabianiu prac domowych czy tylko w przypadku matematyki,
    podczas gdy w zabawie albo w trakcie wybranych samodzielnie zajęć (praca
    manualna, składanie klocków lego, malowanie, zbieranie znaczków itp.) wykazują
    bardzo dużą wytrwałość. Sporo „zdekoncentrowanych” dzieci potrafi z
    niezwykłą wytrwałością zajmować
    się niektórymi zadaniami jeśli sprawiają im one przyjemność.
    W sytuacjach, w których trzeba osiągnąć dobre wyniki- wymagane są z reguły
    dokładność i wytrwałość, w przeciwieństwie do wybranych dobrowolnie i
    samodzielnie zajęć. Dzieci z zaburzeniami koncentracji na zewnątrz są
    bardzo różne. Jedne rzucają się w oczy niespokojnym sposobem bycia czy
    absorbującym zachowaniem. Inne są tak spokojne i zamyślone, że wcale nie
    uznaje się ich za zaburzone.

    Odpowiednio do tych zachowań można
    rozróżnić, w uproszczony sposób, dwa typy dzieci z zaburzeniami
    koncentracji:
    1. typ aktywno- impulsywny
    2. typ pasywno- zamyślony 
    Zarówno dzieci spokojne, jak i aktywne pracują pobieżnie i często popełniają
    błędy.  

    II Próba zdefiniowania koncentracji. 

    Przez „zdolność
    koncentracji” rozumie się umiejętność skupienia uwagi na ściśle określonej
    i opisanej dziedzinie (tak jak „reflektor”).
    Koncentracja oznacza skierowanie energii na jedną dziedzinę i zajmowanie się
    nią w intensywny sposób. Koncentracja ma zatem związek z aktywnością
    skierowaną na konkretny cel i z dokonywaniem wyboru. Pojęcie „skierowanie
    uwagi” i „koncentracja” są często traktowane jak równoznaczne. 

    III Zespół deficytu koncentracji. ZDK 

    W ciągu ostatnich lat coraz więcej wystawia
    się diagnozę zespołu zaburzenia uwagi bądź zespołu nadpobudliwości. Gdzie
    jednak przebiega granica między „normalnym”, żywym
    sposobem bycia, a typowym dla w/w zespołu zachowania?
    Zdiagnozowanie u dzieci zaburzeń uwagi i zespołu nadpobudliwości
    psychoruchowej wymaga wyczerpujących rozmów i szczegółowych testów. Pewne
    cechy można określić jako podstawowe symptomy zaburzeń uwagi:
    1. znacznie zredukowana uwaga i niewielka zdolność wytrwania, które nie są
    zależne od sytuacji
    2. impulsywność i nadaktywność- takie dzieci mają trudności z kontrolą
    bodźców myślowych i emocjonalnych. Hiperaktywność charakteryzuje się
    nadmiernym niepokojem motorycznym
    3. pasywność Definicja ZDK

    Jeśli problemy w zachowaniu dziecka
    pojawiły się już we wczesnym dzieciństwie, jeśli mają charakter nagminny i
    występują w wielu sytuacjach życiowych i jeśli nie można na nie oddziaływać
    wychowawczo, ich pierwotną przyczyną może być zaburzenie uwagi i
    nadpobudliwość psychomotoryczna.  

    IV Przyczyny zaburzeń koncentracji u dzieci. 

    1. Dziecko w czasach konsumpcji

    W życiu domowym dzieci doświadczają niewiele wysiłku
    czy trudu, rzadko też muszą rezygnować ze swoich potrzeb. W szkole natomiast
    potrzeba sporego nakładu pracy i wytrwałości, aby osiągnąć sukces. Wiele
    dzieci żyje dziś w przesycie. Są zasypywane zabawkami. Dorastają w otoczeniu
    nastawionym na konsumpcję. Ma to dlatego idące skutki dla rozwoju ich osobowości.
    Dzieci coraz częściej czerpią poczucie własnej wartości z rzeczy
    materialnych, z tego, co posiadają, a nie ze swojej oryginalności czy
    kreatywności. Całość nakręcana jest przez przemysł, który zarabia na
    dzieciach i młodzieży. Ciągle opracowuje się nowe trendy, które są szeroko
    reklamowane. Dzieci poddawane są coraz większej presji, przede wszystkim z
    racji potrzeb identyfikacji z innymi. Nie chcą pozostawać w tyle, chcą być, „na
    topie”- oznacza to dla nich zwiększenie poczucia własnej wartości. Ostatnia
    dekada została wyraźnie zdominowana przez konsumpcję, która dla wielu ludzi
    stanowi treść i sens życia. Typowe jest ciągłe poszukiwanie nowości,
    uczucie sytości i przyjemności. Z racji wielu bodźców wytrwanie przy jednej
    konkretnej sprawie, sprawia dzisiejszemu dziecku wielką trudność. Szczególnie
    chodzi tu o takie, które nie prowadzą szybko do oczekiwanych wyników. Przecież
    jest tyle innych, które dają radość i zaspokojenie i nie trzeba przy tym
    zbytnio się wysilać. Wysiłek nie jest „na topie”.  Różnorakie
    możliwości organizowania sobie czasu wolnego i przyjemności bez własnego nakładu
    sił czy pracy są typowe dla konsumpcyjnego sposobu życia w naszych czasach. I
    to jest właśnie jedna z zasadniczych przyczyn zaburzeń koncentracji u wielu
    dzieci. Gdyż koncentracji uczymy się od małego, starając się pokonywać
    coraz to nowsze, trudniejsze zadania w życiu codziennym i w zabawie. Jednakże
    ta powszedniość i twórcza zabawa są coraz uboższe. Miejsce samodzielnego
    działania i wysiłków zajmują przeżycia z drugiej ręki, przekazywane przez
    telewizję, wideo i komputer. Te media oferują różnorodne sposoby szybkiego
    zaspokojenia potrzeb bez szczególnego wysiłku ze strony dziecka.
    Wysiłek, samodzielna twórczość to dla
    wielu dzieci coś zupełnie nieznanego. Tymczasem w szkole oczekuje się
    skupienia uwagi na jednym- czasem nudnym temacie. Jak dzieci mają sobie z tym
    dać radę, skoro nigdy się tego nie uczyły? W takich okolicznościach
    przekazywanie dzieciom, że warto się starać i wysilać w szkole, sprawia
    rodzicom i nauczycielom ogromne trudności.

     2.  Zmiany w życiu rodzinnym

    Niezależnie od konsumpcyjnego stosunku
    do życia, zasadniczo zmieniały się również realia życia rodzinnego.
    Konflikty w rodzinie, coraz większa liczba rozwodów zagraża równowadze
    emocjonalnej dzieci. Obciążenia emocjonalne tylko w ograniczonym stopniu
    pozwalają dziecku na odpowiednie zajmowanie się obowiązkami szkolnymi.
    Dziecko jest bardzo zajęte sobą i rodzicami. Nie jest w stanie wystarczająco
    się skoncentrować i pracować wytrwale. Wpływają negatywnie na zdolności
    koncentracji dziecka. 

    3. Dzieci pod presją sukcesu.

    Dużej liczbie dzieci wiedzie się teraz
    materialnie o wiele lepiej niż w czasie ostatnich dziesięcioleci. Częściej
    niż w ubiegłych latach planuje się obecnie posiadanie dziecka. Z reguły
    rodzice świadomie decydują się na potomstwo i często mają wyraźnie
    sprecyzowane życzenia co do jego przyszłości. Planują jego karierę szkolną,
    tym samym wywierają znaczną presję na siebie i na dziecko. Jest ona jeszcze
    dodatkowo zwiększana społeczno – polityczną sytuacją naszego kraju. Ciągle
    rosnące bezrobocie, dotykające również młodzieży, budzi obawy, że także
    własne dziecko mogłoby znaleźć się w sferze bezrobocia i niedostatku
    ekonomicznego. Z drugiej strony współczesne dziecko najczęściej nie wie, co
    to jest wysiłek. Wymagania konkretnych wyników pojawiają się dopiero w
    szkole czy w pracy zawodowej. Pojawia się też niebezpieczeństwo, że rodzice
    przecenią możliwości dziecka i będą stawiać mu zbyt wysokie wymagania.
    Konsekwencją jest frustracja i często zaburzenia koncentracji. 

    4. Dzieciom brakuje oparcia i struktury.

    Sami rodzice są często zdezorientowani
    co do treści i celów wychowania. Dyscyplina, wdzięczność, skromność,
    uprzejmość, pracowitość i oszczędność nie mają dzisiaj szczególnego
    znaczenia. Jeszcze parę lat temu dzieci uczyły się w codziennym życiu, że
    nie mogą mieć wszystkiego. Doświadczyły, że nie wszystkie pragnienia mogą
    być od razu zaspokojone i że spełnienie życzenia wymaga czasu. Uczyły się
    dążenie do celu wymaga pewnego uporu i że warto się przy tym trudzić. Wiele
    z tych treści wychowania wydaje się dziś archaicznych. Kiedy pyta się rodziców
    o cele wychowania, często nie są w stanie spontanicznie określić, jaki
    system wartości chcą przekazać swoim dzieciom. Biorąc pod uwagę mnogość
    bodźców konsumpcyjnych z jednej strony i brak jasnego kierunku wychowania z
    drugiej, rodzice stoją w obliczu niepewności co do wymagań wobec własnych
    dzieci. Nie są pewni, czego mogą oczekiwać i w jaki sposób określić
    granice. To oznacza dla wielu dzieci wzrastający brak orientacji. Brakuje im
    oparcia i struktury. A to jest konieczne, żeby sprostać wymogom dorosłych.  

    V Motywacja do nauki: „chcieć
    to móc”
    .

    Kto chce coś stworzyć, musi coś z siebie dać.
    Motywacja odgrywa tu zasadniczą rolę. Motywacja do nauki oznacza konfrontację
    z określonymi wymaganiami jakości. Chodzi o to, żeby w tej samej sytuacji osiągać
    co najmniej równie dobre, a nawet lepsze wyniki niż do tej pory- albo w porównaniu
    z innymi ludźmi dokonywać takich samych albo lepszych osiągnięć. 

    1. Sukces i porażka.

    Wcześniejsze sukcesy albo porażki określają
    w znacznym stopniu motywację dziecka do nauki. Nadzieja na sukces i obawa przed
    porażką są niezwykle znaczące, jeśli chodzi o wiarę w siebie. Odgrywają
    one zasadniczą rolę w przypadku motywacji proporcjonalnej do postawionych zadań.
    Decydują o tym, czy w określonej sytuacji dziecko podejmuje wysiłek i tym
    samym będzie pracowało wytrwale i w skupieniu czy też szybko rezygnuje.
    Dziecko, które w określonych sytuacjach kilkakrotnie poniosło, porażkę w
    przyszłości najprawdopodobniej będzie próbowało ich unikać i uchylać się
    od zadań, które mogłyby oznaczać dalsze niepowodzenie. Dziecko, które w
    określonych sytuacjach odniosło sukces, przeważnie ponawia próby zebrania
    kolejnych laurów. Szuka nowych zadań, które wróżą powodzenie. Jest
    oczywiste, że powyższe czynniki mają związek z wiarą w siebie i z poczuciem
    własnej wartości.

    2. Wymagania wobec siebie.

    Wszyscy mamy określone oczekiwania wobec
    siebie. Z dziećmi jest podobnie. Już we wczesnym wieku szkolnym można
    stwierdzić różny poziom oczekiwań dzieci wobec własnych dokonań.
    Oczekiwanie wobec swoich osiągnięć z pewnością wiąże się ze wspomnianą
    wyżej nadzieją na sukces, ewentualnie z obawą przed porażką. Dziecko może
    stawiać sobie bardzo niewielkie wymagania, niektóre dzieci stawiają sobie
    bardzo wysokie wymagania i w ten sposób same wywierają na siebie nacisk.
    Dziecko czasami nie jest w stanie sprostać tak wysokim wymaganiom; co świadczy
    o niewłaściwej ocenie własnych możliwości. 

    3. Odpowiedzialność za samego siebie.

    Dzieci często upatrują przyczyn braku postępów
    nie w sobie, lecz w „pechowych” okolicznościach.
    Sposób interpretacji przez dzieci sukcesów czy porażek, w sposób istotny
    determinuje ich dalszą motywację do nauki. Poczucie odpowiedzialności za własne
    poczynanie, ma znaczący wpływ na skupienie uwagi i wartość.  

    4. Jak rozwija się motywacja do nauki?

    Pierwszy rok życia. W początkowym
    okresie motywacja do nauki ma związek z psychicznym rozwojem dziecka. Dzieci
    cieszą się efektem własnych poczynań. Dlatego też same z siebie starają się
    tak działać żeby osiągnąć określone rezultaty. Okazują silny pęd do
    samodzielnego działania. Właśnie te cech sprawiają, że w późniejszych
    latach dziecko podejmuje najróżnorodniejsze zadania i skutecznie konfrontuje
    się z otoczeniem. Następuje ważny krok polegający na tym, że dziecko musi
    odnieść efekt swojego zachowania do siebie i uświadomić sobie to powiązanie
    jako swoją rzetelność lub jej brak.  Od drugiego do czwartego roku życia.
    W tym czasie dzieci przeżywają już swoje sukcesy i porażki. Uczucia
    manifestowane są z niezwykłą siłą, szczególnie porażki atakami złości.
    Są one świadectwem, że dziecko podejmuje próby efektywnego sprostania wymagań
    otoczenia. W tym wieku coraz większą rolę odgrywa wpływ otoczenia i warunki
    wychowania. Jeśli rodzice nieustannie hamują aktywność dziecka i we
    wszystkim je wyręczają, nic dziwnego, że będzie ono coraz mniej skłonne do
    samodzielnych działań. Od czwartego do piątego roku życia. W wieku
    czterech i pół do pięciu lat można już stwierdzić u dzieci wyraźne różnice
    w podejściu do poszczególnych zadań. Niektóre dzieci w tym wieku wykazują
    niezwykłą odwagę w podejmowaniu nowych wyzwań. Są wytrwałe i podejmują
    kolejne próby, jeśli nie odniosą sukcesu za pierwszym razem. Inne szybko
    rezygnują, są bezradne i natychmiast proszą o pomoc. Samodzielność, do
    której dążą od urodzenia, stanowi istotną przesłankę (podstawę) dla późniejszej
    motywacji do nauki. Otoczenie (rodzina, później zaś w coraz większym stopniu
    rówieśnicy) odgrywa istotną rolę w wykształceniu się motywacji do nauki.
    Dziecko należy wspierać nie wyręczać. Surowe wychowanie pod kątem
    samodzielności możne z kolei powodować zahamowanie u dziecka, jeśli
    oczekiwania przekraczają jego możliwości. Wtedy dziecko znowu przeżywa porażkę.
    Dzieci potrzebują ukierunkowania, musza się również nauczyć poskramiać
    swoje żądania i radzić sobie z frustracjami. Umiejętność dziecka
    ograniczania swych potrzeb jest ważnym warunkiem pracy i nauki w skupieniu. 

    VI Warunki do pracy w koncentracji. 

    Stworzenie podstawowych warunków do
    pracy w skupieniu jest ważniejsze niż przeprowadzenie ćwiczeń na koncentrację.
    Nie oznacza to tylko stworzenia spokojnego kącika do odrabiania lekcji i
    wyeliminowania wszelkich zakłóceń. Dziecko musi nauczyć się rezygnowania z
    zachcianek i najpierw uporać się z mniej przyjemnymi sprawami. Pomagają mu w
    tym unormowane sytuacje w rodzinie, jak również jasne struktury i reguły dnia
    powszedniego.
    1. Ważna jest umiejętność czekania
    2. Należy nauczyć dziecko ograniczania potrzeb
    3. Dokonać analizy czy zajęcia dziecka mają na ogół charakter aktywny czy
    pasywny? Jakie zmiany są konieczne?
    4. Pomocne jest kontrolowanie swoich poczynań przy pomocy zmiany są konieczne. 

    VII Kieszonkowe

    Jeśli dziecko ma kieszonkowe do własnej
    dyspozycji, uczy się również określonego stosunku do swoich życzeń i
    pragnień. Przydzielenie dziecku kieszonkowego i pozastawianie mu finansowania
    większości swoich potrzeb uczy go rezygnowania z pewnych marzeń, żeby móc
    zrealizować inne. Wszystko to przyczynia się do wyrobienia poczucia
    odpowiedzialności i wytrwałości. 

    VIII Konkretne działania sprzyjające
    rozwijaniu koncentracji 

    1. Gry sprzyjające rozwijaniu
    koncentracji.

    Każde zabawy rozwijają wytrwałość u
    dzieci, jeśli przestrzega ono zasad i nie rezygnuje przedwcześnie. Każda gra
    jest dobra. Zarówno gra planszowa, jak i konstrukcyjna (lego, klocki) zabawy z
    piłką czy zręcznościowe albo gry z podziałem ról. Prace manualne, czytanie
    czy oglądanie książek z obrazkami także rozwijają wytrwałość u dziecka. 

    Co można przekazać dziecku poprzez zabawę:
    1. Powinno się nauczyć czekać na swoją kolejkę (odsuwanie potrzeb i
    kontrola impulsów)
    2. Powinno się nauczyć obserwowania przebiegu gry i dostosowania do tego
    swojego postępowania
    3. Powinno wytrzymać cały czas trwania gry aż do jej zakończenia, nawet jeśli
    wynik był dla niego niezadowalający.
    4. Powinno się nauczyć radzić sobie z porażkami
    5. Powinno się nauczyć przestrzegać reguł
    Jeśli dziecko przerywa grę czy złości się, trzeba być konsekwentnym, należy
    starać się doprowadzić grę do końca (zaczekać aż się uspokoi i
    kontynuować grę). Dziecko musi się nauczyć, że należy dotrzymywać umów i
    ustaleń. 

    2. Programy ćwiczeń

    W tych programach postęp osiąga się
    tylko na drodze systematyczności. W przeciwieństwie do gier materiały te mają
    charakter treningu i są dla dziecka raczej niewielką rozrywką. 

    3. System nagród

    Uznanie i nagroda są dla dziecka czymś
    niezbędnym. Należy jednak uważać, aby nagroda nie stała się dla dziecka
    celem samym w sobie.
              

    4.Bezstresowe odrabiani zadań domowych. 

    1. spokojne miejsce do pracy
    2. reguły ułatwiające naukę i prace
    3. nauka samodzielnej pracy  

    5. Pomoc terapeutyczna i poradnie specjalistyczne.

    Jeśli zmiany w domu nie wystarczą do poprawienia
    zdolności dziecka, należy szukać pomocy w ośrodkach specjalistycznych. Często
    punktem wyjścia jest nauka relaksacji. Najbardziej znany i najczęściej
    stosowany u dzieci i młodzieży jest tak zwany trening autogenny.  


    Opracowano w oparciu o książkę pt. „Zaburzenia
    koncentracji u dzieci” Autor: dr Helmut Weyhreter- psycholog w uniwersyteckiej
    klinice w Ulm

    - reklama -

    KOMENTARZE

    Proszę wpisać swój komentarz!
    zapoznałem się z regulaminem
    Proszę podać swoje imię tutaj