Mgr Teresa Fijałkowska
1. Liczenie przedmiotów i przypisywanie im innych przedmiotów , np. tyle jest dzieci i trzeba rozdać tyle szarf.
2. Liczenie poczynając od dowolnego miejsca np. sześć, siedem, osiem … i wspak: dziesięć, dziewięć, osiem …
3. Pokazywanie na palcach i liczenie
– po dwa ( dwa, cztery, sześć …)
– po pięć ( pięć , dziesięć, piętnaście… )
– po dziesięć ( dziesięć, dwadzieścia, trzydzieści …)
4. Zabawa w sklep, np. warzywny ustalanie cen produktów, np. jabłko – dwa
pieniążki, arbuz – pięć pieniążków. Na koniec liczenie kupionych produktów
i liczenie utargu.
5. „Na plaży”
Liczenie kamyków i dokładanie kolejnych, a następnie ustalenie ile jest razem.
6. Dzieci wkładają do pojemnika, np. piłki i odkładają tyle samo patyczków.
Na koniec liczą razem patyczki i wiedzą ile jest w pojemniku przedmiotów.
7. Spis zabawek w kąciku zabaw. Trzeba spisać ile i czego jest w kąciku.
8. Cukiernia realizuje zamówienia, klocki – to ciastka. Dzieci pakują je do pudełek zgodnie z zamówieniem, a potem sprawdzają czy towar zgadza się z zamówieniem.
9. Numerowanie schodów i zabawy z układaniem przedmiotów na wyznaczonych schodach, a także chodzenie po nich i ustalenie, na którym schodku się stoi.
10. Mierzenie długości krokami, stopa za stopą, łokciami, dłonią i palcami. Zastosowanie tych umiejętności w sytuacjach życiowych.
11. Wyszukiwanie w przedmiotach codziennego użytku figur geometrycznych,
np. koło – zegar, żyrandol ; trójkąt – podstawka , lodówka ;
kwadrat – obraz ,obrus
12. Ważenie zabawek i ustalanie co jest lżejsze, a co cięższe ( odważnikami mogą
być klocki ) .
13. Zastosowanie znaków =, >,<,+, - w towarzystwie figur liczbowych lub figur
geometrycznych.
14. Układanie prostych zadań z treścią ( kamyki, kasztany, żołędzie).
NIE ZAPOMNIJ O POCHWAŁACH DLA DZIECKA!