Scenariusz zajęć pozalekcyjnych z chemii

    Magdalena Klima
    Badanie odczynu ph różnych substancji.

    PRZEDMIOTY: chemia, kółko chemiczne, ekologiczna ścieżka edukacyjna

    TEMAT: Badanie odczynu ph różnych substancji.

    Cele zajęć:
    Cele ogólne
    Określanie odczynu ph wybranych substancji

    Poziom wiadomości

    A. Zapamiętanie wiadomości:
    Uczeń potrafi:
    -podać wartość ph danej substancji
    -zdefiniować skalę ph
    -podać zakres skali (kwaśny, obojętny i zasadowy)

    B. Zrozumienie wiadomości
    Uczeń potrafi:
    -wyjaśnić zasady stosowania papierka wskaźnikowego oraz pehametru
    -odczytać wartości skali ph badanej substancji

    Poziom umiejętności
    C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
    Uczeń potrafi
    -dokonać porównania ph badanych substancji
    -określić ph danej substancji
    -posługiwać się pehametrem

    D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
    Uczeń potrafi
    -przewidzieć skutki złego doboru roślin do podłoża
    -zaproponować właściwy dobór roślin w ogrodzie do odpowiedniego ph gleby

    METODY PRACY: Pogadanka, laboratoryjna

    FORMY PRACY: Praca indywidualna, praca grupowa, (2 osoby przy jednym stanowisku)

    śRODKI DYDAKTYCZNE:
    Papierki wskaźnikowe, pehametr, probówki, statywy, papierki wskaźnikowe wykonane przez uczniów, gleba zebrana z różnych miejsc, owoce, coca cola mleko, maślanka, ocet, zasada sodowa, cytryna.

    Przygotowania wstępne
    Przygotowanie wskaźnika – tzw. „kapuściany wykrywacz”.
    Włóż do słoika liście kapusty (porwane na małe kawałki). Zagotuj wodę destylowaną i napełnij nią słoik z liśćmi kapusty. Odstaw słoik do ostudzenia do temperatury pokojowej. Ostudzony „roztwór” kapusty wlej przez sitko do drugiego słoika. Liście kapusty wyrzuć. Sok z kapusty przechowuj w lodówce (do czasu, gdy będzie potrzebny). Po odstaniu woda pokrywająca liście kapusty przybiera kolor niebieski. Do miski wlej kubek soku z kapusty. Zanurz kilka krążków bibuły w soku z kapusty. Odczekaj do wyschnięcia bibuły. Bibułki będą używane do wykrywania zasad i kwasów.

    TOK ZAJĘĆ:

    1. Czynności wstępne
    2. Uświadomienie uczniom tematu lekcji
    3. Realizacja tematu lekcji


    Wyjaśnienie zagadnień związanych z tematem lekcji

    Przypomnienie zakresu skali pH. S. P. Soerensena. Określanie odczynu ph różnych substancji przy pomocy papierka wskaźnikowego. Wyjaśnienie zasady posługiwania się pehametrem. Wykorzystanie wcześniej przygotowanych papierków wskaźnikowych (krążków)

    Doświadczenie 1
    Badanie odczynu gleby za pomocą pehametru.
    Przy pomocy plastikowej łyżeczki wsypać niewielką ilość gleby w okrągłe wgłębienie porcelanowej płytki pehametru i lekko ugnieść glebę. Dodać kroplami płyn wskaźnikowy (płyn Helliga) aż do całkowitego zwilżenia gleby i utworzeniu cienkiej warstwy płynu nad glebą. Po około 2-3 minutach przechylić lekko płytką tak, aby płyn wskaźnikowy znad gleby przepłynął do podłużnego kanalika. Barwę płynu porównać z barwą skali i odczytać ph gleby. Wlać zabarwiony płyn do probówki i podpisać. Płytkę starannie umyć wodą i wytrzeć do sucha.

    Wyniki Wniosek

    Doświadczenie 2
    Wykrywanie odczynu kwaśnego, zasadowego lub obojętnego różnych substancji.
    Kartkę papieru połóż na ławkę. Na kartce papieru połóż papierek wskaźnikowy (krążek). Na tej kartce napisz nazwy testowanych substancji. Na wprost napisów wyciśnij w kolejności: parę kropli cytryny, następnie innych owoców cytrusowych, octu, napojów.

    Wyniki Wniosek

    Np. cytryna – kolor jasno-różowy Odczyn kwaśny

    Każda grupa przedstawia propozycje roślin na glebie kwaśnej, zasadowej i obojętnej.
    Uczniowie wyciągają wnioski dotyczące prawidłowego odżywiania się (unikania nadkwasoty).

    Podsumowanie

    Powtórzenie wiadomości zdobytych na zajęciach poprzez odpowiadanie na proste pytania zadawane przez nauczyciela:
    1. Podać zakres skali pH.
    2. Jaki zakres pH mają substancje o odczynie kwaśnym, obojętnym i zasadowym?
    3. Jaki odczyn mają poszczególne składniki odżywcze (mleko, owoce, maślanka, coca-cola, lemoniada)?
    4. W jaki sposób unikać nadkwasoty?
    5. Podaj przykłady roślin wymagających glebę o odczynie kwaśnym, obojętnym lub zasadowym?



    Magdalena Klima
    nauczyciel biologii i chemii
    Gimnazjum w Krzanowicach

    - reklama -
    - reklama -

    2 KOMENTARZE

    KOMENTARZE

    Proszę wpisać swój komentarz!
    zapoznałem się z regulaminem
    Proszę podać swoje imię tutaj