Magdalena Klima
Badanie odczynu ph różnych substancji.
PRZEDMIOTY: chemia, kółko chemiczne, ekologiczna ścieżka edukacyjna
TEMAT: Badanie odczynu ph różnych substancji.
Cele zajęć:
Cele ogólne
Określanie odczynu ph wybranych substancji
Poziom wiadomości
A. Zapamiętanie wiadomości:
Uczeń potrafi:
-podać wartość ph danej substancji
-zdefiniować skalę ph
-podać zakres skali (kwaśny, obojętny i zasadowy)
B. Zrozumienie wiadomości
Uczeń potrafi:
-wyjaśnić zasady stosowania papierka wskaźnikowego oraz pehametru
-odczytać wartości skali ph badanej substancji
Poziom umiejętności
C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
Uczeń potrafi
-dokonać porównania ph badanych substancji
-określić ph danej substancji
-posługiwać się pehametrem
D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
Uczeń potrafi
-przewidzieć skutki złego doboru roślin do podłoża
-zaproponować właściwy dobór roślin w ogrodzie do odpowiedniego ph gleby
METODY PRACY: Pogadanka, laboratoryjna
FORMY PRACY: Praca indywidualna, praca grupowa, (2 osoby przy jednym stanowisku)
śRODKI DYDAKTYCZNE:
Papierki wskaźnikowe, pehametr, probówki, statywy, papierki wskaźnikowe wykonane przez uczniów, gleba zebrana z różnych miejsc, owoce, coca cola mleko, maślanka, ocet, zasada sodowa, cytryna.
Przygotowania wstępne
Przygotowanie wskaźnika – tzw. „kapuściany wykrywacz”.
Włóż do słoika liście kapusty (porwane na małe kawałki). Zagotuj wodę destylowaną i napełnij nią słoik z liśćmi kapusty. Odstaw słoik do ostudzenia do temperatury pokojowej. Ostudzony „roztwór” kapusty wlej przez sitko do drugiego słoika. Liście kapusty wyrzuć. Sok z kapusty przechowuj w lodówce (do czasu, gdy będzie potrzebny). Po odstaniu woda pokrywająca liście kapusty przybiera kolor niebieski. Do miski wlej kubek soku z kapusty. Zanurz kilka krążków bibuły w soku z kapusty. Odczekaj do wyschnięcia bibuły. Bibułki będą używane do wykrywania zasad i kwasów.
TOK ZAJĘĆ:
1. Czynności wstępne
2. Uświadomienie uczniom tematu lekcji
3. Realizacja tematu lekcji
Wyjaśnienie zagadnień związanych z tematem lekcji
Przypomnienie zakresu skali pH. S. P. Soerensena. Określanie odczynu ph różnych substancji przy pomocy papierka wskaźnikowego. Wyjaśnienie zasady posługiwania się pehametrem. Wykorzystanie wcześniej przygotowanych papierków wskaźnikowych (krążków)
Doświadczenie 1
Badanie odczynu gleby za pomocą pehametru.
Przy pomocy plastikowej łyżeczki wsypać niewielką ilość gleby w okrągłe wgłębienie porcelanowej płytki pehametru i lekko ugnieść glebę. Dodać kroplami płyn wskaźnikowy (płyn Helliga) aż do całkowitego zwilżenia gleby i utworzeniu cienkiej warstwy płynu nad glebą. Po około 2-3 minutach przechylić lekko płytką tak, aby płyn wskaźnikowy znad gleby przepłynął do podłużnego kanalika. Barwę płynu porównać z barwą skali i odczytać ph gleby. Wlać zabarwiony płyn do probówki i podpisać. Płytkę starannie umyć wodą i wytrzeć do sucha.
Wyniki Wniosek
Doświadczenie 2
Wykrywanie odczynu kwaśnego, zasadowego lub obojętnego różnych substancji.
Kartkę papieru połóż na ławkę. Na kartce papieru połóż papierek wskaźnikowy (krążek). Na tej kartce napisz nazwy testowanych substancji. Na wprost napisów wyciśnij w kolejności: parę kropli cytryny, następnie innych owoców cytrusowych, octu, napojów.
Wyniki Wniosek
Np. cytryna – kolor jasno-różowy Odczyn kwaśny
Każda grupa przedstawia propozycje roślin na glebie kwaśnej, zasadowej i obojętnej.
Uczniowie wyciągają wnioski dotyczące prawidłowego odżywiania się (unikania nadkwasoty).
Podsumowanie
Powtórzenie wiadomości zdobytych na zajęciach poprzez odpowiadanie na proste pytania zadawane przez nauczyciela:
1. Podać zakres skali pH.
2. Jaki zakres pH mają substancje o odczynie kwaśnym, obojętnym i zasadowym?
3. Jaki odczyn mają poszczególne składniki odżywcze (mleko, owoce, maślanka, coca-cola, lemoniada)?
4. W jaki sposób unikać nadkwasoty?
5. Podaj przykłady roślin wymagających glebę o odczynie kwaśnym, obojętnym lub zasadowym?
Magdalena Klima
nauczyciel biologii i chemii
Gimnazjum w Krzanowicach
pwsz świetna uczelnia, swietni wykladowcy, super atmosfera – polecam wszystkim serdecznie!!!
pwsz świetna uczelnia, swietni wykladowcy, super atmosfera – polecam wszystkim serdecznie!!!