W dniu 17 marca 2006 roku odbyła się w naszej szkole publiczna prezentacja robotów mobilnych HEXOR II, które otrzymaliśmy do celów dydaktycznych.
Naszą uroczystość zaszczycili zaproszeni goście: Starosta Raciborski Jerzy Wziontek, Wicestarosta Adam Hajduk, Rektor PWSZ w Raciborzu Prof. Joachim Raczek, Dyrektor Zespołu Szkół w Opawie dr Jarosław Burda.Oprócz wyżej wymienionych Gości na prezentacji obecni byli również Norbert Klencz – prezes wydawnictwa Napędy i Sterowanie i Ewa Osiecka – redaktor naczelny miesięcznika techniczno-informacyjnego Napędy i Sterowanie oraz lokalne media.
Naszych darczyńców reprezentowali: kierownik Katedry Energoelektroniki, Napędu Elektrycznego i Robotyki, Wydziału Elektrycznego Politechniki Śląskiej w Gliwicach dr hab. inż. Bogusław Grzesik, prof. Politechniki Śląskiej oraz przedstawiciel Spółki Stenzel, współtwórca robota HEXOR II mgr inż. Maciej Sajkowski.
Coraz częściej pojawiające się w Internecie, telewizji czy w czasopismach naukowych wzmianki o robotach mobilnych wykorzystywanych w przemyśle, gospodarstwie domowym lub do celów edukacyjnych są – zdaniem niektórych naukowców – zwiastunem następnej rewolucji technologicznej. Jak się bowiem coraz częściej mówi, po rewolucji, jaką spowodowały komputery, Internet i telefony komórkowe, następuje era samodzielnych robotów. Dzięki staraniom Politechniki Śląskiej, koncernu energetycznego Vattenfall i firmy Stenzel raciborski „Mechanik” otrzymał trzy dydaktyczne roboty mobilne HEXOR II.
Konstrukcja elektronicznego pajęczaka opiera się na anatomii skorpiona. Zwarta budowa zapewnia utrzymanie równowagi w czasie ruchu. Roboty te stanowią połączenie sześcionożnej platformy kroczącej napędzanej trzema serwomechanizmami, ruchomego odwłoku, na którym umieszczono kamerę i sonar oraz zestawem czujników świetlnych i dotykowych. Całość jest kierowana nowoczesnym sterownikiem mikroprocesorowym. Zastosowana technologia ma olbrzymie perspektywy rozwojowe, rosnące nie tylko wraz z mocami obliczeniowymi komputerów, ale także z umiejętnościami programistów robota np. uczniami.
Edukacją na bazie robota HEXOR II mogą być objęci uczniowie szkół technicznych o profilu elektrycznym, elektronicznym, informatycznym lub mechatronicznym w ramach istniejących przedmiotów nauczania, takich jak: elektrotechnika, elektronika, technika cyfrowa, technika mikroprocesorowa czy mechatronika. Dzięki niemu będą mogli obserwować efekty swojej nauki i pracy nie tylko w formie zmian zachodzących na monitorze komputera, ale także w formie ruchu i interakcji robota z otoczeniem.
Miejmy nadzieję, że „zwierzak” ten zaszczepi w młodych umysłach bakcyla do prób nad budową własnych robotów, które będą urządzeniami konkurencyjnymi do HEXORa, co umożliwiłoby otwarcie w szkole galerii robotów.