Dla szpitala koszty transportu śmigłowcem są wysokie, ale nie można liczyć pieniędzy, gdy minuty decydują o ludzkim życiu.
Raciborskie lądowisko sanitarne funkcjonuje od 2011 roku w wykazie lądowisk ewidencji Urzędu Lotnictwa Cywilnego pod numerem 63. Znajduje się w południowej części szpitala. Teren lądowiska jest stosunkowo niewielki. To niewielki kwadrat wycięty na lekko utwardzonej nawierzchni, który pozwala na wykorzystanie transportu powietrznego. I ratuje życie. Bo wysoko w chmurach nie ma problemu korków na drogach. Śmigłowce zaś mogą poruszać się dużo szybciej niż samochody. Te minuty zaoszczędzone w powietrzu to często kwestia ludzkiego być, albo nie być.Raciborski szpital korzysta z transportu śmigłowcami ostatnio coraz częściej.
Nie wszędzie dojedzie karetka. Często minuty, które ratownicy medyczni oszczędzą w powietrzu oznaczają, że ktoś będzie żył dużo dłużej
Dyrektor szpitala Ryszard Rudnik mówi – Zdarza się, że korzystamy ze śmigłowców kilka razy w miesiącu. Ostatnio nawet trochę częściej. Takie lądowanie wymaga trzymania się szeregu procedur postępowania. W przypadku zgłoszenia uruchamia się zautomatyzowany system. Włącza się oświetlenie. Organizuje się zabezpieczenie. Powiadamiana jest straż i policja.
Rudnik mówi – koszt zależy od kilku czynników. W jakiejś mierze na pewno od odległości. Paliwo ma swoją cenę. Koszt transportu pacjenta z Raciborza do aglomeracji to wydatek rzędu 10 do 15 tysięcy złotych. Są to dla nas kosztowne przewozy. Część kosztów ponosi niestety szpital. Na przykład koszty paliwa są dzielone.
Dyrektor szpitala dodaje – transport śmigłowcem zależy zawsze od indywidualnej decyzji lekarza. I zawsze ma jakieś uzasadnienie. Są przypadki, że transport karetką odpada. Czasem decyduje o tym szybkość. A czasem odległość od specjalistycznego ośrodka, gdzie mogą natychmiast pomóc pacjentowi. Na naszym lądowisku mogą lądować wszystkie śmigłowce ratownicze. Jest ono dopuszczone do wszelkich lądowań – również cywilnych.
Z Raciborskiego lądowiska helikopter może korzystać i w dzień, i w nocy.Dopuszczalna masa startowa maszyn, które mają tu startować i lądować to 5700 kilogramów.
tekst /l/
- reklama -