1 maja 1847 roku otwarto odcinek pomiędzy Raciborzem a Chałupkami. Czas przejazdu jest aktualnie podobny jak w 1848 roku, jednak już niedługo pojedziemy tędy 120 km/h.
W 1840 roku mieszkańcy Raciborza wraz z burmistrzem Schwartzem zaczęli zabiegać o budowę linii kolejowej z Kędzierzyna-Koźla w kierunku Bohumína. Wkrótce powstał komitet, który miał na celu zebranie środków potrzebnych do stworzenia takiej linii. Dzięki pomocy księcia Lichnowskiego i poparciu króla Wilhelma IV Towarzystwo Kolei Wilhelma otrzymało koncesję i 24 kwietnia 1844 roku rozpoczęto budowę linii kolejowej z Kędzierzyna-Koźla do Bohumína. Prace miały początek w Krzyżanowicach. Jako pierwszy, 1 stycznia 1946 roku, do użytku oddano odcinek z Kędzierzyna-Koźla do Raciborza. 1 maja 1847 roku pociągi mogły już jeździć z Raciborza do Chałupek.
Między Raciborzem a Chałupkami znajdują się aktualnie trzy przystanki osobowe i jedna stacja. Przystanek w Tworkowie otwarto wraz z linią i na początku nosił nazwę Tworkau. Między 1936 a 1945 było to Tunskirch, a od 1945 roku Tworków. Obok nieczynnego już budynku znajduje się ładownia. Ponad 3 km dalej zlokalizowana jest stacja Krzyżanowice, w przeszłości Krzizanowitz (1847-1866) i Kreuzenort (1867-1945). Budynek dworca rozebrano pod koniec 2015 roku. Na jego miejscu powstaje obiekt mieszkalno-usługowy, w którym znajdą się pomieszczenia dla pasażerów, mieszkania i biura. Kolejny jest Roszków Raciborski, który otwarto 1 stycznia 1931 roku jako Roschkau. Obecnie nie ma już budynku, który służył jako strażnica przejazdowa. Bilety sprzedawał dróżnik. Przystanek w Rudyszwałdzie powstał dopiero w 1990 roku. Z Rudyszwałdu można pojechać nie tylko do Raciborza i Chałupek, ale również w kierunku Wodzisławia Śląskiego – oprócz linii nr 151 przez miejscowość przebiega linia nr 158.
Odcinek z Raciborza do Chałupek zelektryfikowano 19 grudnia 1986 roku.
W 1848 roku czas przejazdu z Raciborza wynosił 35 minut. Teraz, prawie 170 lat później, czas waha się od 32 do 34 minut. Niedługo się to zmieni. Trwa modernizacja odcinka z Krzyżanowic do Chałupek, wkrótce wyremontowany zostanie także odcinek Racibórz – Krzyżanowice. Całość ma być gotowa do grudnia 2018 roku.
Katarzyna Przypadło
Źródła: atlaskolejowy.net, bazakolejowa.pl, naszlaku.com, wikipedia.org, źródła własne