Już w poniedziałek miejskie autobusy pojadą nowymi trasami wg. nowych rozkładów jazdy. To rewolucja, której komunikacja miejska bezsprzecznie potrzebowała, a której współautorami są sami mieszkańcy. To dla raciborzan, w konsultacji z nimi i z uwzględnieniem zgłaszanych przez mieszkańców uwag na nowo wytyczone zostały linie, miejsca nowych przystanków i opracowane zostały nowe rozkłady jazdy. Przez pierwsze dwa tygodnie funkcjonowania systemu przejazdy autobusami komunikacji miejskiej będą nieodpłatne. Dajemy sobie czas na korekty i doskonalenie nowego systemu – mówi prezydent Mirosław Lenk. Mieszkańców prosimy zaś o wyrozumiałość i cierpliwość, bo wprowadzenie zmian, choć ma służyć pasażerom, wymaga od nich zmiany przyzwyczajeń.
Kto skorzysta na wprowadzanych zmianach?
Mirosław Lenk: Myślę, że wszyscy. Chcemy, aby z autobusów korzystali uczniowie, pracownicy raciborskich zakładów pracy i instytucji, przedsiębiorcy, rodziny i seniorzy. Liczymy na to, że uda nam się przekonać do korzystania z przejazdów autobusami komunikacji miejskich tych, którzy do tej pory z różnych względów tego nie robili. To tania, ekologiczna alternatywa dla własnych czterech kółek. Nasze autobusy są niskoemisyjne. Dzięki temu, że mieszkańcy częściej będą korzystać z komunikacji publicznej z rur wydechowych aut będzie wydobywać się mniej spalin. Ale żeby było jasne, tych zmian potrzebowali nie tylko raciborzanie, lecz także Przedsiębiorstwo Komunalne. Kierowała nami chęć zwiększenia efektywności naszej komunikacji. Korzystanie z transportu zbiorowego rozładuje również ruch na naszych drogach, zmniejszy korki, ale także w dłuższej perspektywie sprawi, że na przykład nakłady na remonty dróg mogą być mniejsze.
W czym nowe rozwiązanie jest lepsze od poprzedniego?
M.L.: Zmieniliśmy gruntownie samą filozofię funkcjonowania komunikacji. Z badań tzw. strumieni wynika, że najwięcej ludzi korzysta z transportu zbiorowego w centrum miasta. Dlatego pojawią się autobusy jeżdżące po pętlach. W odpowiedzi na wnioski mieszkańców na kluczowych kierunkach powstały linie łączone zapewniające podróż „od dzielnicy do dzielnicy” bez konieczności przesiadki. Wprowadzamy bilet czasowy, dzięki czemu nawet przy przesiadce płacimy tylko raz. Ceny biletów pozostaną bez zmian.
Czy zmiany były konsultowane z mieszkańcami?
M.L. Właściwie współautorami nowego systemu są sami mieszkańcy. Opracowując nowy system przeprowadziliśmy szerokie konsultacje społeczne. Przez ponad trzy miesiące PK prowadziło intensywne rozmowy z mieszkańcami na specjalnie dedykowanym profilu w mediach społecznościowych. Rozmawialiśmy również z dyrektorami szkół, zakładów pracy i środowiskami seniorów. Włożyliśmy razem z PK naprawdę wiele trudu w to aby dopasować trasy autobusów i rozkłady jazdy do potrzeb mieszkańców. Niestety, nie jest jednak możliwe, aby zaspokoić oczekiwania każdego, indywidualnego pasażera. Nawet w Warszawie, czy Krakowie nie zawiezie nas pod sam dom. Czasami trzeba będzie się przesiąść. Kilkadziesiąt, czy kilkaset metrów przejść na piechotę, aby dotrzeć do celu.
19 marca rusza nowy system, co dalej?
M.L. Najlepszym sposobem weryfikacji założonych rozwiązań jest wprowadzenie ich w życie. 19 marca to początek. Pojawią się nowe rozwiązania. Obok już funkcjonujących; takich jak system dynamicznej informacji pasażerskiej dzięki któremu za pośrednictwem QR Code możemy obserwować ruch autobusów w czasie realnym z każdego przystanku komunikacji miejskiej w Raciborzu; 3 kwietnia wprowadzimy możliwość zakupu wszystkich biletów komunikacji miejskiej za pośrednictwem aplikacji mPay zainstalowanej w telefonie komórkowym. Myślimy też o naszych seniorach, nowe rozkłady jazdy mają większą czcionkę i są bardziej czytelne. Podobnie jak schematy nowych linii. Nowy system ma służyć mieszkańcom. Wierzę, że tak właśnie będzie. Póki co czekają nas trzy miesiące okresu testowego. Liczymy na duży odzew ze strony mieszkańców. Czekamy na sygnały zwrotne. Prosimy też o cierpliwość i wyrozumiałość.
publ. /ps/
Prosimy o autobus z placu konstytucji na ul lotnicza rameta kierunek jazdy koło szkoły nr 10 wkierunku ramety na godz 6.00 prosba pracowników zakladu pracy chronionej rameta prosba skierowana dla prezesa PK.
Prośba do redakcji o przesłanie tego komentarza do PREZESA Pk raciborz. Dziękuję.
Szanowna redakcjo w internetowym rozkładzie jazdy i w gazecie nasz raciborz jest podane ze linia 4 pojedzie z placu konstytucji na widok o 5.28 na placu konstytucji wogulenie niema rozkładu lini 4 prośba o wyjaśnienie tego jak to wogule jest czy linia 4 pojedzie czy nie bo to juz naprawde jest masakra czlowiek nie wie czy w poniedziałek wogule jakos do pracy dojedzie.
Sznowny Panie Prezydencie Lenk i Panie Mucha ,
My mieszkańcy średniego i małego wzrostu składamy petycję i prosimy ;] o OBNIŻENIE TABLICY na przyst. Batorego- Z NOWYM ROZKŁADEM JAZDY i MAPĄ . Tak wysoko zawieszony rozkład jest dla większości z nas NIE DO ODCZYTANIA .
nie wiem gdzie mucha mieszka ale szybciej doleci do pracy niż dojedzie
Brak połączenia po godz.22.00 po drugiej zmianie z Auchan na plac konstytucji to jest naprawde chore niech sobie ten rozklad mucha w dupe wsadzi raciborz to dziura zabita dechami.