Rafako i ARP zaprezentowały prototyp ebusa w Katowicach

Rafako ebus
Prezes RAFAKO E-bus Ebus Michał Maćkowiak oraz wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. Paweł Kolczyński. Fot. ARP

Spółki Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP), Rafako oraz Rafako Ebus razem wystartowały w konkursie NCBiR „Niskoemisyjny transport publiczny”. Celem podjętej współpracy jest produkcja seryjna autobusu. Pojazd jest obecnie na etapie homologacji – podaje ARP.

9 października Rafako zaprezentowało prototyp autobusu elektrycznego. – Wczoraj podczas Impact Mobility Revolution 19′ w Katowicach wraz z ARP zaprezentowaliśmy prototyp autobusu elektrycznego, który jest podstawą rozwiązań technologicznych dla konsorcjum złożonego z #ARP, #Rafako i Rafako Ebus. Wspólnie startujemy w konkursie NCBiR „Niskoemisyjny transport publiczny”, a naszym celem jest seryjna produkcja autobusu, który jest obecnie na etapie homologacji. Zobaczcie, jak wyglądała premiera prototypu Rafako Ebus! – pisze w mediach społecznościowych Rafako E-bus.

- reklama -

https://www.facebook.com/RAFAKOEBUS/videos/350856385663076/?t=34

– W 2018 roku Polska była największym unijnym eksporterem autobusów elektrycznych z ponad 36 procentowym udziałem w rynku, wartym prawie 55 milionów euro. Ale niskoemisyjny transport publiczny to nie tylko eksport, to także wymiana krajowego taboru, związana z ochroną środowiska naturalnego. Już dziś wiemy, że zapotrzebowanie na autobusy tego typu zgłaszają co najmniej 62 gminy. Niemal 800 sztuk autobusów elektrycznych to pewna liczba na najbliższe lata i to zapotrzebowanie będzie systematycznie rosło. To nie tylko dobry biznes, ale także wyraz naszej troski o środowisko naturalne. Dlatego połączyliśmy siły i razem z RAFAKO Ebus wystartowaliśmy w konkursie NCBiR. Jestem przekonany, że to początek dobrej współpracy, która obu stronom przyniesie wiele korzyści – powiedział Paweł Kolczyński, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.

Zaprezentowany ebus jest relatywnie mały, bo mierzy 8,5 m. Jednocześnie charakteryzuje się dużą efektywnością – mieści 65 osób. Autobus w wersji podmiejskiej i szkolnej może pokonać dystans ponad 140 km, po czym następuje ładowanie za pośrednictwem umieszczonych na pokładzie ładowarek. W wersji miejskiej autobus pokona ponad 70 km. Czas ładowania za pośrednictwem pantografu jest imponujący – to 15 minut do 90% pojemności baterii.

Od początku podkreślano, że elektryczny autobus Rafako został zaprojektowany jako ebus, a nie jest adaptacją modelu z silnikiem diesla. – E-BUS RAFAKO to pojazd, który już na etapie założeń został zaprojektowany jako, w zależności od wariantu: miejski, podmiejski lub szkolny autobus elektryczny. Nie jest adaptacją modelu z silnikiem diesla, jak w większości tego typu pojazdów na rynku. To nowoczesna konstrukcja, w której bateria jest zamontowana pod podwoziem. Pozwala to z jednej strony na zachowanie sterowności i komfortu jazdy autobusem, ale także niskiego podwozia, dzięki czemu pojazd jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Jestem przekonany, że te przewagi konkurencyjne zdecydują o jego rynkowym sukcesie – powiedział Michał Maćkowiak, prezes RAFAKO E-bus.

/źródło: ARP S.A. oprac. c/

- reklama -

KOMENTARZE

Please enter your comment!
zapoznałem się z regulaminem
Please enter your name here