Linia łączyłaby Jastrzębie-Zdrój z Katowicami i Żorami, powstałoby także połączenie Żory – Orzesze. 12 pociągów dziennie kursowałoby na trasie Katowice – Żory – Jastrzębie-Zdrój, sześć dodatkowo obsługiwałoby odcinek łączący Żory i Rybnik.
20 października w gmachu Sejmu Śląskiego omówiono kwestię wariantów budowy linii kolejowej łączącej Jastrzębie-Zdrój z Katowicami. W spotkaniu uczestniczyli wicemarszałkowie województwa: Dariusz Starzycki i Wojciech Kałuża oraz samorządowcy reprezentujący gminy, wzdłuż których będzie przebiegała nowa trasa.
W lipcu spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na studium wykonalności dla budowy polskiego odcinka nowej linii kolejowej między Katowicami i Ostrawą. Dzięki niej pociągi dojadą m.in. do 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, które jest dziś największym miastem w Polsce bez dostępu do kolei. Po polskiej stronie powstanie w sumie ok. 75 km nowej linii. Czytaj więcej: Nowa linia kolejowa połączy Katowice z Ostrawą.
W pierwszym wariancie koszt budowy połączenia wyniósłby 541 mln zł, a podróż na trasie Katowice – Jastrzębie-Zdrój trwałaby 69 minut. W drugim było to odpowiednio 319 mln zł i 74 minuty. Linia łączyłaby Jastrzębie-Zdrój z Katowicami i Żorami, powstałoby także połączenie Żory – Orzesze. Połączenie obsługiwałoby 18 pociągów: 12 z nich kursowałoby na trasie Katowice – Żory – Jastrzębie-Zdrój, sześć dodatkowo obsługiwałoby odcinek łączący Żory i Rybnik. Trwające rozmowy dotyczą m.in. rozmieszczenia stacji kolejowych. Np. w wariancie pierwszym pociąg zatrzymywałby się na stacjach: Jastrzębie (Rondo Centralne), Jastrzębie (Rybnicka), Zofiówka, Skrzeczkowice, Żory (osiedla Pawlikowskiego i Sikorskiego, Aleja Zjednoczonej Europy), Orzesze, Szczejkowice, Bełk, Pawłowice.
– Połączenie kolejowe na trasie Katowice – Jastrzębie jest ważne dla mieszkańców całego regionu. Przypomnijmy, że przez ponad 20 lat pociągi nie przyjeżdżały do Jastrzębia-Zdroju, co jest sporą niedogodnością, zwłaszcza dla osób pracujących poza swoim miastem. A sprawny transport i logistyka jest zawsze kluczem do dalszego rozwoju lokalnej i regionalnej gospodarki – podkreślił Wojciech Kałuża.
Data złożenia dokumentacji dotyczącej budowy linii kolejowej Katowice – Jastrzębie-Zdrój to 24 listopada. Do tego czasu odbędą się kolejne spotkania związane z rozpoczęciem realizacji projektu, który całościowo ma zamknąć się w 2030 r. Analizie zostanie także poddana kwestia osiadania terenu związanego ze szkodami górniczymi na odcinkach, gdzie zostanie wytyczona trasa połączenia kolejowego. Gminy partycypujące w kosztach muszą zabezpieczyć środki w swoich Wieloletnich Prognozach Finansowych.
fot. Tomasz Żak/UMWS
oprac. /kp/