Nie ma postępowania ws. likwidacji linii Markowice – Olza

linia kolejowa 176 markowice
Linia kolejowa nr 176 w Raciborzu-Markowicach. Fot. arch. red.

O rozpoczęciu procedury, która ma doprowadzić do likwidacji linii kolejowej nr 176 kolidującej z planowanym odcinkiem drogi Racibórz – Pszczyna, informował prezydent Raciborza.

Informacja przekazana przez prezydenta Raciborza Jacka Wojciechowicza o rozpoczęciu procedury likwidacji linii kolejowej 176, która stoi na przeszkodzie budowy kolejnego odcinka drogi Racibórz – Pszczyna, nie potwierdziła się w Ministerstwie Infrastruktury. Resort przekazał, że nie toczy postępowania administracyjnego w sprawie wyrażenia zgody na likwidację linii Racibórz Markowice – Olza lub jej odcinka.

- reklama -

Ruch kolejowy między Markowicami a Olzą zawieszono w 2012 r. po zamknięciu KWK Anna w Pszowie. Trzy lata później PKP PLK rozpoczęło procedurę jej likwidacji, jednak sprzeciwiło się temu Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Z torowiskiem ma przecinać się nowa Regionalna Droga Racibórz – Pszczyna, przez co jego istnienie stało się problematyczne. Projekt zakładał jego usunięcie, inwestycja stanęła więc na Dębiczu. Rozwiązaniem miała być budowa wiaduktu nad ul. Brzeską. W styczniu tego roku prezydent Raciborza Jacek Wojciechowicz poinformował, że PKP PLK rozpoczęło procedurę likwidacji linii kolejowej z Markowic do Olzy, a dzięki temu budowa wiaduktu nie będzie konieczna.

Poseł Michał Woś zwrócił się do ministra infrastruktury z pytaniami, na jakim etapie znajduje się proces likwidacji linii kolejowej, jakie analizy przeprowadzono w tej sprawie oraz czy planowana jest w najbliższym czasie zgoda na jej usunięcie. W swojej interpelacji poruszył też m.in. kwestie harmonogramów i źródeł finansowania budowy drogi Racibórz – Pszczyna oraz istnienia alternatywnego planu budowy drogi w razie ewentualnych opóźnień w likwidacji linii.

Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, poinformował, że w resorcie nie toczy się postępowanie administracyjne wszczęte na wniosek zarządcy infrastruktury w sprawie wyrażenia zgody na likwidację linii kolejowej Racibórz Markowice – Olza lub jej odcinka. Do ministerstwa nie wpłynęło również powiadomienie o zamiarze likwidacji tej linii przez zarządcę.

Natomiast jeśli chodzi o samą drogę Racibórz – Pszczyna, Piotr Malepszak zaznaczył, że jest to inwestycja samorządowa. Gotowych jest ok. 18 km, a w realizacji znajduje się obecnie ok. 4 km tej trasy. W latach 2018-2020 wybudowany został odcinek ok. 10,2 km – od ul. Wodzisławskiej w Rybniku do granicy Rybnika i Żor. Odcinek ten zapewnia połączenie z węzłem Żory autostrady A1. Z kolei w 2022 r. zakończono inwestycję pn. „Budowa Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna od włączenia do DK 45 w gminie Rudnik do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik – etap 4 i etap 5 wschodnia obwodnica Raciborza” o długości ok. 7,7 km. Aktualnie budowany jest ok. 4 km odcinek od ul. Wodzisławskiej do ul. Sportowej w Rybniku, który stanowi dokończenie południowej obwodnicy tego miasta. Zaawansowanie prac wyniosło tutaj na koniec 2024 r. ok. 59%, a zakończenie inwestycji jest planowane na sierpień 2025 r. – Ministerstwo Infrastruktury nie dysponuje informacjami ani harmonogramem prac dla dalszej, pozostałej do realizacji części Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna. Takimi informacjami dysponują poszczególne jednostki samorządu terytorialnego odpowiedzialne za poszczególny etap inwestycji – podsumował Piotr Malepszak.

Czytaj także: Czy likwidacja linii kolejowej nr 176 jest konieczna? TEK apeluje

oprac. /kp/

- reklama -

1 KOMENTARZ

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj