Mgr inż. Bogumiła Bąk
Moim celem jest podzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, szczególnie z nauczycielami, którzy rozpoczynają karierę zawodową i poszukują materiałów na bazie, których mogą tworzyć nowe lub wykorzystać dostępne. Sama bardzo często korzystam z dostępnych dla nauczycieli źródeł informacji, przyznając w tej kategorii pierwsze miejsce internetowi.
POZNAJEMY LAS 1.Cele edukacyjne: a/ kształcenia: wiadomości: uczeń – zna budowę warstwową lasu – zna formy ochrony przyrody w Polsce – definiuje terminy: rezerwat, pomnik przyrody, haliofity, geofity – wymienia gatunki roślin i zwierząt chronionych w Łężczoku – zna zasady zachowania się w lesie umiejętności: uczeń – kształtuje umiejętność prowadzenia zamierzonych, planowych obserwacji organizmów, zjawisk, procesów – dokonuje pomiarów, projektowania sposobu oraz przebiegu obserwacji i doświadczeń – rozpoznaje niektóre gatunki drzew i krzewów oraz roślin zielnych – kształtuje umiejętność w zakresie komunikowania się, współpracy i działania w grupie – postrzega wszystkimi zmysłami B/ wychowania: postawy i przekonania: uczeń – ma świadomość, że las pełni różnorakie funkcje ( ochronne, społeczne, produkcyjne – ma świadomość że należy oszczędnie korzystać z zasobów leśnych – ma poczucie moralnej i obywatelskiej odpowiedzialności za ochronę lasów 2. Czas i miejsce: Rezerwat Łężczak, wrzesień, październik 3. środki dydaktyczne: W co należy się zaopatrzyć, aby radośnie i pożytecznie spędzić czas? – w zależności od warunków pogodowych – w odpowiednie obuwie i odzież, – worek foliowy na odpadki własne, jak i pozostawione przez pseudoturystów, – lornetkę, aparat fotograficzny, – taśma miernicza, – przewodniki i klucze do oznaczania roślin i zwierząt, – szkicowniki, przybory do pisania i rysowania – apteczka 4. Metody pracy: praca w grupach jednym frontem, praca indywidualna, obserwacja, ćwiczeniowa 5. Literatura: Studia i materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo – Leśnej; Rogów; Praca zbiorowa pod redakcją K Będkowskiego Mitchell A. Przewodnik przyrodniczy Drzewa; Szanse i zagrożenia edukacji ekologicznej w terenie; Łódź ;Materiały z seminarium warsztatowego 1999r Faza wstępna Przygotowanie uczniów do zajęć terenowych w rezerwacie ŁĘŻCZOK – gromadzą informacje na temat form ochrony przyrody w Polsce oraz rezerwatu położonego w pobliżu Raciborza – powtarzają wiadomości o cechach populacji, definicje: biocenoza, ekosystem, łańcuch pokarmowy, różnorodność biologiczna Charakterystyka środowiska przyrodniczego. Łężczok jest rezerwatem leśno – stawowym znajduje się w granicach Gminy Nędza. Położony jest w dolinie rzeki Odry. Został utworzony 23 01. 1957 roku dla ochrony wielogatunkowego lasu łęgowego i alei zabytkowych drzew zwaną aleją husarską dla upamiętnienia przemarszu wojsk króla Jana III Sobieskiego na odsiecz Wiednia. Należy do największych rezerwatów województwa śląskiego – 408,88 ha i posiada największe zróżnicowanie faunistyczne oraz florystyczne. Lasy rezerwatu Łężczok stanowią obecnie trzy zbiorowiska roślinne: – grądy niskie (grab, dąb, klon, lipa, buk, świerk) – łęgi (olsza, jesion, czeremcha) – olsy (olsza czarna) Wody rezerwatu tworzy stare koryto Odry, 5 dużych stawów rybnych, których flora reprezentowana jest przez wyjątkom rzadkie i ciekawe gatunki: salwinię pływającą, kotewkę orzech wodny, grążel żółty, grzybień biały. W lasach rezerwatu zamieszkują sarny, lisy, zające. świadkiem dawnych polowań jest barokowy zamek myśliwski zbudowany w 1783 roku. Znajdujące się w rezerwacie stawy rybne zostały założone na rozlewiskach Odry przez cystersów z Rud Raciborskich około XIV wieku.
scenariusz zajęć terenowych
ZAŁOŻENIA METODYCZNE
Mgr inż. Bogumiła Bąk
– nauczyciel dyplomowany
Staż pracy 16 lat
Nauczyciel biologii i ekologii w Gimnazjum nr 2 w Raciborzu oraz w II LO im. A.Mickiewicza w Raciborzu