Kolportaż 300 tys. zawieszek wśród mieszkańców 28 gmin i powiatów oraz premierowa emisja spotu promującego akcję #NieTrujSasiada z udziałem aktora Franciszka Pieczki – projekt „Gmina z (dobrą) energią!” wchodzi w kolejną fazę.
Podczas konferencji prasowej (12 grudnia 2016 roku), zorganizowanej na terenie Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego, organizatorzy przedsięwzięcia obejmującego swoim zasięgiem teren całego Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego, które ma na celu walkę z niską emisją, ujawniali przedstawicielom mediów postęp nad kolejnymi inicjatywami.
Jak podkreślali Przewodniczący Związku, a zarazem Prezydent Wodzisławia Śl., Mieczysław Kieca oraz Dyrektor Biura Związku Adam Wawoczny, po przeszkoleniu około 130 pracowników jednostek samorządów terytorialnych w zakresie prawidłowego poboru próbek popiołu z domowych kotłowni czas na zachęcenie do działania wszystkich mieszkańców regionu. O rosnącej świadomości społecznej w zakresie stopnia zanieczyszczenia powietrza i źródłach problemu mówił również Patryk Swoboda – Prezes spółki Planergia.
– Mieszkańcy mają świadomość problemu, rozmawiają o nim podczas spotkań ze znajomymi czy rodziną, ale wciąż brakuje mechanizmu reakcji. Wielu ludzi uważa, że zawiadomienie straży miejskiej lub organów gminnych o tym, że sąsiad pali śmieci, uczyni z nich donosicieli. Tymczasem, w ten sposób dbamy o życie i zdrowie swoje oraz osoby zatruwającej otoczenie. Robimy krok do zmiany złych nawyków – stwierdził Swoboda.
Przygotowane do wycięcia i zawieszenia na klamce ulotki zostaną rozdysponowane wśród gmin i powiatów. Te z kolei przekażą je mieszkańcom, m.in. podczas spotkań rad dzielnicowych, jako załączniki do korespondencji (np. rozliczenia podatku) czy gotowe do odebrania w budynkach urzędów. Jednocześnie, sami mieszkańcy będą mogli pobrać i wydrukować wzór zawieszki bezpośrednio ze strony internetowej kampanii https://gminazenergia.pl (wszystkie cztery wzory zawieszek dostępne są pod tym linkiem http://gminazenergia.pl/post/pobierz-zawieszke-akcji-nie-truj-sasiada-1).
Dużym optymizmem w kontekście potencjalnych efektów akcji wykazywał się Mieczysław Kieca: – Jestem przekonany, że akcja „Nie truj sąsiada” przyniesie oczekiwane efekty, ponieważ przyszedł czas, by zadbać wreszcie o sąsiedzką odpowiedzialność. Jeżeli sąsiad z sąsiadem nie będzie o tym rozmawiał, tak naprawdę nie będziemy skuteczni. W moim przekonaniu to jest ten moment, w którym uda się bardzo dużo zmienić – mówił prezydent Wodzisławia Śl.
Na konferencji wyemitowano także spot z udziałem Franciszka Pieczki. Organizatorzy podkreślali ogromny wkład aktora w realizację krótkiego materiału promocyjnego. Rodzinna miejscowość Pieczki – Godów – również wchodzi w skład obszaru objętego działaniem projektu. Bohater spotu zmaga się z sąsiadem, który swój piec traktuje jako „utylizator odpadów”. Jego postawa zachęca odbiorcę do zerwania z cichym przyzwoleniem na tego rodzaju praktyki.
– Z problemem niskiej emisji musimy walczyć wszyscy. Nie bójmy się reagować, gdy widzimy, że nasz sąsiad spala w swoim piecu śmieci, a z komina wydobywa się ciężki, gęsty dym. Jeśli pozostaniemy bezczynni, dajemy ciche przyzwolenie na trucie siebie, swoich dzieci czy wnuków. 45 tysięcy ludzi umiera rocznie na skutek zanieczyszczonego powietrza. To jest jedno, średniej wielkości miasto w Polsce – podkreślał Adam Wawoczny.
Obejrzyj spot „Nie truj sąsiada!” z udziałem Franciszka Pieczki: https://youtu.be/haZvWhuMu-0.
Podmioty zaangażowane w realizację kampanii nie chciały zdradzić nazwisk bohaterów dwóch kolejnych materiałów wideo.
– Nasz region obfituje w znakomite osobistości, więc mogliśmy zaproponować wzięcie udziału w tym przedsięwzięciu wielu osobom – ucięła Anna Szweda-Piguła, rzeczniczka wodzisławskiego magistratu.
Szczegóły akcji dostępne są na stronie internetowej projektu https://gminazenergia.pl/ oraz na profilu społecznościowym https://facebook.com/gminazenergia.
/ps/