Centralny Port Komunikacyjny stara się o dofinansowanie z Unii Europejskiej na kwotę 1,5 mln euro. Pieniądze miałby zostać przeznaczone na budowę nowej, liczącej 30 km trasy kolejowej łączącej Katowice z Ostrawą. Niestety Racibórz nie jest ujęty w planach tej inwestycji. Jest za to Jastrzębie-Zdrój, które będzie punktem łączącym śląskie i czeskie miasto.
CPK informuje w swoim w komunikacie – „1,5 mln euro ma szanse otrzymać CPK w ramach instrumentu finansowego UE 'Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF) na prace przygotowawcze do budowy szlaku od granicy polsko-czeskiej do połączenia z linią Chybie-Żory (w okolicach Jastrzębia-Zdroju)”. Planowany odcinek o długości 30 km stanowi brakujące ogniwo w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Inwestycja ma zostać przeprowadzona we współpracy z czeskim zarządcą kolei jakim jest SŽDC.
Jastrzębie-Zdrój ważniejsze niż Racibórz?
– Infrastruktura kolejowa jest kapitałochłonna, dlatego niezbędne jest jej dofinansowanie z budżetu krajowego i unijnego. To pierwszy wniosek o dofinansowanie w ramach CEF dla inwestycji z Programu Kolejowego CPK – informuje Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa spółki CPK. Jego zdaniem, to bardzo ważna inwestycja, gdyż spowoduje włączenie do sieci połączeń dalekobieżnych Jastrzębie-Zdrój, czyli największe miasto w kraju bez dostępu do kolei.
W podpisanym w tej sprawie liście intencyjnym między CPK, a SŽDC znajduje się zapowiedź powołania grupy roboczej w której mieliby zasiąść eksperci z polskiej i czeskiej strony. – Celem jest bliska współpraca w zakresie realizacji nowych linii: projektowania i budowy brakującej infrastruktury, zwiększenie przepustowości sieci kolejowej i skrócenie czasu podróży dla kolejowych połączeń kolejowych między Polską a Czechami – możemy przeczytać w komunikacie CPK.
Inwestycja ma być częścią Programu Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego celem jest wybudowanie w Polsce ok. 1600 km nowych linii (tzw. szprych kolejowych) prowadzących z 10 kierunków do nowego lotniska i do Warszawy.
Zdaniem rządu, Centralny Port Komunikacyjny to aktualnie najważniejsza inwestycja infrastrukturalna w Polsce. Port Lotniczy Solidarność zostanie wybudowany 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów. W przyszłości CPK ma być węzłem przesiadkowym między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Inwestycja zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju
EnDe
#CPK/materiały prasowe
Co na To władze miasta i starostwo??? Zawalczyć postanowi ktoś ważny o nasze być albo nie być na mapie Polski???