3 kwietnia 2000 r. Polskie Koleje Państwowe zawiesiły połączenia pasażerskie na 1028,5 km linii kolejowych. Na linię z Raciborza do Głubczyc i Racławic Śląskich pociągi nie wróciły do dziś.
Dziś mija równo 20 lat od jednego z najsmutniejszych wydarzeń na polskiej kolei. 3 kwietnia 2000 r. zawieszono kursowanie pociągów pasażerskich na 19 liniach w całym kraju – ich łączna długość wyniosła ponad tysiąc kilometrów. Na część z nich pociągi wróciły, jednak niektóre do dziś nie zostały reaktywowane. Jedną z nich jest linia Racibórz – Głubczyce – Racławice Śląskie.
Linia kolejowa nr 177 łączy Racibórz z Głubczycami, z których można było pojechać dalej do Racławic Śląskich. W 1855 r. otwarto odcinek do Lekartowa, rok później do Głubczyc, a w 1873 r. do przejścia granicznego w Pietrowicach Głubczyckich. Od lat 80. XX wieku stopniowo zamykano odcinki. W tej chwili pociągiem można dojechać jedynie z Raciborza do Baborowa, jednak jest to tylko ruch towarowy. Więcej o historii linii, a także archiwalne i aktualne zdjęcia można znaleźć w artykule „Historia linii kolejowych z Raciborza do Głubczyc i Kietrza”.
W maju 2017 r. na tej linii pojawił się pociąg specjalny pod nazwą Opolskie Zakamarki. „Racibórz Lokomotywownia, Racibórz Studzienna, Lekartów, Pietrowice Wielkie, Tłustomosty… Od 17 lat nie odjechał stamtąd żaden podróżny. Perony ledwo można dostrzec wśród trawy i chwastów, a budynki stacyjne, te, które nie zostały jeszcze zburzone, są zdewastowane. (…) Biało-żółte pojazdy budziły niemałą sensację wśród mieszkańców miejscowości, przez które przejeżdżał pociąg Opolskich Zakamarków. Młodsi i starsi, spacerujący i pracujący – wszyscy zdziwieni przypatrywali się składowi, wiele osób również nagrywało przejazd. Co chwilę można było również dostrzec ekipy fotografów goniących pociąg samochodami” – pisaliśmy w relacji, którą można przeczytać tutaj.
Od jakiegoś czasu mówi się o powrocie połączeń kolejowych z Raciborza do Głubczyc i Racławic Śląskich. 24 lutego starosta raciborski, głubczycki i prudnicki, a także burmistrzowie Baborowa, Głogówka, wójt gminy Pietrowice Wielkie, zastępca burmistrza Głubczyc oraz władze Raciborza i Kietrza podpisały wspólne porozumienie, w którym wyraziły solidarną wolę odnowienia linii kolejowych 177 i 294. Natomiast 9 marca w Raciborzu odbyła się konferencja prasowa, w której wzięli udział m.in. minister środowiska Michał Woś, wiceminister aktywów państwowych Janusz Kowalski, prezes PKP PLK S.A. Ireneusz Merchel, a także włodarze gmin i powiatów, którzy podpisali się pod apelem do zarządów województw: śląskiego i opolskiego o uwzględnienie finansowania odnowienia i zelektryfikowania linii w ramach programu Kolej Plus. Czytaj więcej: Jest szansa na powrót połączeń kolejowych z Raciborza do Głubczyc
/kp/
https://niewygodne.info.pl/artykul8/04136-Jak-likwidowano-siec-kolejowa-w-Polsce.htm
Za rządów PO zlikwidowano 3000 km sieci kolejowej
Na początku transformacji ustrojowej Polska posiadała jedną z bardziej rozbudowanych sieci kolejowych w Europie. W 1990 r. nasz kraj był opleciony 26 tysiącami kilometrów torów kolejowych. Zarządcy III RP szybko uznali jednak, że taka sieć jest niepotrzebna i zaczęli jej stopniową likwidację. Proces ten nabrał tempa po przejęciu władzy przez PO-PSL. Wówczas to podjęto decyzję o likwidacji aż 3 tys. km połączeń. Efekt jest taki, że całkowita długość sieci zmniejszyła się do ok. 18,5 tys. km (2016), co jest ewenementem na skalę świata.
Ostatnio mało nas na 177, za to w pobliżu – na 195 – Towarzystwo Entuzjastów Kolei wywalczyło przejezdność https://www.facebook.com/100005534747547/videos/1158729177654896/ W perspektywie 8 lat do obiecanego remontu na Racibórz — Głubczyce — Racławice, prędzej chyba przejedziecie się z nami. Możecie też wspomóc nas 1% – KRS hype1x w zapisie telefonicznym 🙂