U pracowników, którzy potrafią w wakacje odciąć się od obowiązków służbowych, obserwuje się trwałe podniesienie nastroju, natomiast ryzyko zgonu spowodowanego chorobami serca spada o 30%.
W latach 2012-2018 rósł odsetek Polaków wyjeżdżających w celach turystycznych – z 46% do 60%. Najniższą wartość w historii pomiarów zanotowano w pandemicznym 2020 r., kiedy wyjechało 39% Polaków. Średnia liczba dni spędzonych na wyjazdach wypoczynkowych lub turystycznych w 2021 r. wyniosła 13,4 dni.
Badania przytoczone przez analityków pokazują, że im lepiej wypoczywamy, tym korzystniej dla nas i pracodawcy. Odpoczynek m.in. poprawia kreatywność i zwiększa możliwości pracowników. Pracownicy korzystający z urlopów byli znacznie bardziej produktywni niż ci, którzy spędzali więcej czasu w pracy. A ich praca pochłaniała mniej wysiłku niż pracy wykonywana przed urlopem. Natomiast w badaniu przeprowadzonym przez firmę E&Y oszacowano, że każde dodatkowe 10 godzin wolnego zwiększa wydajność pracownika o 8%.
Analizując wpływ urlopu na subiektywne poczucie dobrobytu, zdrowie, motywację i produktywność pracowników, należy uwzględniać nie tylko jego długość, ale też jakość, polegającą m.in na umiejętności odłączenia się od firmy i swojej pracy.