Wybudowany w 1847 r. dworzec zniszczyła II wojna światowa, a ten z 1979 r. – powódź tysiąclecia. Teraz raciborzanie mogą korzystać z nowoczesnego obiektu.
Podróżni mogą korzystać już z nowego dworca kolejowego w Raciborzu. Jest to trzeci taki obiekt, odkąd w 1846 r. do Raciborza dotarł pierwszy pociąg.
Początkowo stację planowano stworzyć w okolicy Dębicza, co wiązało się z mniejszymi kosztami, jednak dzięki staraniom ówczesnego burmistrza Theodora Schwarza powstała przy centrum Raciborza. Rok później, kiedy przez miasto zaczęło funkcjonować połączenie Berlin – Wiedeń, wybudowano dworzec. Pojawił się także plac dworcowy. Kolej stała się nie tylko miejscem pracy, ale przyczyniła się też do wzrostu gospodarczego miasta. W 1945 r. budynek został zniszczony przez wojska radzieckie. Przez lata podróżnym służyła część starej budowli, a w 1979 r. wybudowano nowy dworzec. W pełni funkcjonował on do 1997 r., kiedy cała stacja znalazła się pod wodą. Po powodzi zamknięto sklep i świetlicę. Od tamtego momentu dworzec niszczał.
O nowym dworcu mówiło się od wielu lat. Chciało go przejąć miasto, pojawili się też prywatni inwestorzy. Rozważano stworzenie tzw. systemowego dworca, jednak architekci uznali tę propozycję za niepraktyczną m.in. ze względu na położenie dworca, który zamyka główną oś widokową od rynku. Obiekt znajdował się również na liście Programu Inwestycji Dworcowych. Ostatecznie umowę na przebudowę podpisano 8 lipca 2022 r., a 10 dni później przekazano plac budowy firmie Texom. Oficjalnie dworzec dla podróżnych otwarto 17 października 2024 r., kiedy udostępniona została obsługa pasażerska i otwarto kasy biletowe. Na powierzchni 1500 m² obejmującej dwie kondygnacje znalazły się m.in. poczekalnie, kasy i toalety. Część lokali jest do dyspozycji miasta i spółek kolejowych, a także przeznaczona na wynajem. Na pierwszym piętrze od strony ul. Mickiewicza znajduje się rozległy taras widokowy – to jedyny dworzec w Polsce z takim miejscem. W budynku pojawiła się też przestrzeń na biura. Jest parking na 20 miejsc, z czego przy czterech będzie się znajdowały stacje do ładowania samochodów elektrycznych, jak również zadaszony garaż na rowery. Całość jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Dworzec wyposażono w ekologiczne rozwiązania, takie jak oświetlenie LED, odzysk wody deszczowej, wentylację z odzyskiem ciepła, panele fotowoltaiczne i „zieloną ścianę”. Dzięki nowoczesnemu monitoringowi i systemowi bezpieczeństwa przeciwpożarowego poprawi się bezpieczeństwo na dworcu i w jego otoczeniu.
Wraz z otwarciem dworca swoją działalność rozpoczęła Stacja Młodych, czyli miejsce spotkań, warsztatów i różnorodnych wydarzeń dla młodych ludzi. Będzie tam można też spędzić czas, pracując lub odpoczywając w oczekiwaniu na zajęcia szkolne, pociąg czy autobus. Miejsce to będzie prowadziła Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Raciborzu. Z kolei w przyszłym roku pojawi się Urban Lab – miejsce dedykowane mieszkańcom, biznesowi, organizacjom pozarządowym i przedstawicielom świata nauki. Składać się będzie z części kawiarniano-gastronomicznej, dużej sali warsztatowej, małej salki spotkań oraz biura. Będzie to miejsce organizacji konferencji, warsztatów czy bezpłatnych wydarzeń dla mieszkańców organizowanych przez miasto, NGO i grupy nieformalne.
Czytaj także:
Dworzec, perony, linia do Racławic Śląskich. Kolejowe rewolucje w Raciborzu
Katarzyna Przypadło