Wychłodzenie i odmrożenie

W czasie zimy, w warunkach silnego mrozu i wiatru łatwo o wyziębienie lub odmrożenie.Organizm broni się przed utratą ciepła obkurczając naczynia krwionośne, wzmagając w narządach wewnętrznych przemianę materii i wzbudzając dreszcze, które wspomagają wytwarzanie przez mięśnie ciepła. Nie zawsze to jednak wystarcza, dojść może wówczas do wychłodzenia lub odmrożenia. Przyczyną jest zwykle silny mróz, wiatr, mokre lub nieodpowiednie do warunków ubranie.

Wychłodzenie jest to obniżenie temperatury ciała poniżej jego normalnej ciepłoty. Skóra blednie, sinieją wargi, pojawiają się dreszcze. Przyspieszeniu ulegają oddech i akcja serca. Jeśli wyziębiony nie otrzyma pomocy, to po pewnym czasie oddech i serce zwalniają, mięśnie drętwieją, popada w apatię, przestaje odczuwać ból i zapada w sen, w którym następuje śmierć. Pomoc wyziębionemu polega na stopniowym przywróceniu prawidłowej temperatury ciała. Jeśli jest przemoczony, to należy zdjąć z niego mokre ubranie i ciepło go okryć. Do picia podać mu należy ciepły, słodki płyn. Nie wolno umieszczać go w bardzo ciepłym pomieszczeniu, masować, rozcierać. Najważniejsze jest rozgrzanie od wewnątrz, ale nie wolno podawać w tym celu alkoholu.

Odmrożenie jest to uszkodzenie tkanek na skutek silnego zimna, może się jednak zdarzyć i przy temperaturach dodatnich, zwłaszcza jeśli pogoda jest wietrzna i wilgotna. Odmrożeniu najłatwiej ulegają wystające części ciała, takie jak nos, uszy czy palce. Skóra staje się zaczerwieniona, następnie sinieje i blednie. Zaczyna być odczuwane mrowienie i swędzenie. Pomoc w przypadku odmrożeń jest taka jak w przypadku wyziębień. Należy więc starać się przywrócić krążenie krwi. Można to zrobić poprzez ogrzanie własnym ciałem, podanie ciepłego, słodkiego napoju, umieszczenie w ciepłym, ale nie gorącym, pomieszczeniu. Nie wolno podawać na rozgrzewkę alkoholu, masować ani nacierać śniegiem części odmrożonych. Jeśli na odmrożeniach pojawią się pęcherze to nie wolno ich przekłuwać, trzeba natomiast okryć je jałowym opatrunkiem.

Zarówno przy wyziębieniu jak i odmrożeniu pomocna jest kąpiel ogrzewająca. Początkowa temperatura wody nie może jednak przekraczać 25-30°C, następnie powoli należy ją zwiększać tak, aby po kilkunastu minutach doszła do 40°C. Kąpiel powinna trwać do momentu osiągnięcia przez ciało normalnej temperatury. Po kąpieli odmrożenie natrzeć można 70% roztworem alkoholu etylowego i zabezpieczyć jałowym opatrunkiem.

/skvar/
(źródło: poradnikmedyczny.pl)

- reklama -

1 KOMENTARZ

  1. Kto pozwolił wozić choćby powietrze przez PK bez przetargu na obsługę linii? Kto odpowiada za taki stan przeds. przewozowego i jego dekapitalizację? Cz nie należało by posadzić kogoś z władz miasta i prezesa PK? Nie można mieć monopolu na przewozy i płakać, że PK przynosi straty. Nawe jak się pozbędą Jelczy (a ich nikt nie kupi chba,że po 5 tyz za szt.)to ręczę, że i tak będą niedochodowi. A za co kupią Kapeny? Komu zależy na tym by do miast wszedł Transgór lub inna obca firma?

  2. Proszę zapytać pracowników PK co sądzą o swoim prezesie. Miejskie autobusy powinny mieszkańców wozić za darmo a za takie wypowiedzi Kowalweski,że ktoś ma wozić za darmo powinien być natychmiast usunięty ze stanowiska. Kto dał mu monopol na miejskie przewozy? Czy ma jakiś biznes-plan na funkcjonowanie PK? Dlaczego te nasze urzędasy nie chcą ogłosić przetargu na linie miejskie? czy wszyscy zasiadają w radzie nadzorczej PK i ztego mają kasę? I tak całe PK padnie na mordę razem z prezesem jeżeli nie

  3. w tym roku to za rok lub 2 lata. Jak tylko będzie normalna rynkowa konkuręcja to PK ma przegrane. Nie wytrzymają nawet z raciborskim PKS-em. Apel: odwołajcie jak najszybciej Kowalewskiego a będzie w Raciborzu lepiej i może lepsze busy bo za kilka lat będzie nas woził Transgór Rybnik lub V-buz Żory

  4. Kowalewski słynie z tego, że często nie ma go w firmie. Pare lat wstecz to obowiązkowo jeździł pare razy na dzień (w godzinach pracy) na ploteczki na osir i gdzie się tylko dało a jego biuro było puste (lecz wysokie comiesięczne wypłaty kasował bez mrugnięcia okiem).

  5. 2,2 tys.??? To reszta jak jeździ? Mam nadzieję, że to tylko pomyłka redakcji, bo jeżeli tak podano w PKM to byłby niezły skandal 🙂 2200/365 = 6 osób dziennie – to ryksze mają większe wzięcie 🙂

  6. Jeżeli to prawda Mirku, to nie „2,2 tys.”, tylko „2,2 mln.”. 6000 dziennie to całkiem, całkiem. No ale wracjąc do sedna… Wożą powietrze, bo nadal tkwią w PRL. To nie czasy, gdy samochód był dobrem luksusowym. Wystarczyło postawić przystanek kilometr od domu, dać autobus 3x dziennie a chętnych nie brakowało. Sam nie jeżdżę PKM bo: układ linii jest beznadziejny i dojedź łatwo np. z Markowic do Obory, rozkład jazdy jest beznadziejny i zawsze może się okazać, że nie będzie czym wrócić c.d.n.

  7. Najkrótszy komentarz : Jaki Prezes – takie PK !!!! Z Kowalewskiego to taki Prezes jak z koziej d… trąba ! Gospodarka rynkowa powinna była dawno wytępić takie ” zjawiska ” – no ale jeśli sie dotuje z kasy miasta to gdzie tu jest gospodarka rynkowa ??? Ludzie nie korzystają z ” czerwonych ” , bo rozkłady jazdy są do duszy, a jeśli nie korzystają to jak wypracować zysk ??? Wywalic Kowalewskiego a przewozy miejskie sprywatyzować – to jedyne sensowne wyjście z tej sytuacji.

  8. c.d. wszędzie jest daleko – nawet jeżeli np. z Rynku zdecydowalibyśmy jechać na Ostróg, to bardziej się opłaca na piechotę. Mam parę pomysłów na próbę uzdrowienia PKM, ale przecież i tak nikt tego nie zechce realizować, bo po co? Najlepiej zlikwidować. Prezes pozbędzie się problemu, prezydenci również. Ciekawe, że Szypowski również niegdyś (5-6 lat temu) mocno krytykował PKM, a sam niewiele zmienił.

  9. Narzekanie na rozklady jazdy jest bez sensu. To jest problem wszystkich mniejszych miejsckich ośrodków. W Raciborzu sa na tyle małe odległości, że autobusy z Ostroga na Rynek musialy by jeździć co 5 minut żeby taka jazda miał sens (bo 10 minut piechotą od przystanku na Rudzkiej trwa droga na Rynek). Ponieważ co 5 minut autobusy nie bedą jeździć bo byłyby puste więc muszą to robić rzadziej. Im rzadziej tym mniej osób chce korzystać bo jak autobus jeździ co pół godziny to już prawie w ogóle nie

  10. opłaca się czekać. W sumie opłacalne sa tylko kursy ranne do pracy i na odległe dzielnice: Obora, Sudół, Markowice. W wielkich miastach sytuacja jest odmienna: ludzi do przewożenia jest dużo, wiec kursów może być dużo, co powoduje ze autobusy jeżdźą często, a ludzie i tak beda czekać bo odległosci do przejscia są zbyt duże. Małe miasto: mniej ludzi, mniej kursów, autobusy jeżdżą rzadko co powoduje jeszcze zmniejszenie ludzi. Błędne koło. I żaden prezes nic tu nie poradzi.

  11. A to chyba pisał nie kto inny jak sam prezes:-) Pozdrawiamy! PS. Racja jest po jednej u drugiej stronie – coraz większa liczba osób kupuje samochody, z drugiej jednak strony myslę, że Kowalewski nie robi wszytskiego co w jego mocy bo przeciez jest mnóstwo miast, mieścin jak Rac. i jakos daja sobie rade nie narzekając!

  12. A mnie się zdarza jeździć Czerwonymi 🙂 A najczęściej to autobusami linii A – najszybszy sposób, żeby z Pl.Konstytucji znaleźć się na Rynku, szczególnie jak jest zimno i ciemno :]

  13. Do AXZ. Co do rozkładu: spróbuj dostać się po dzisiejszej wieczornej mszy św. z Rynku w kierunku Obory, Brzezia. PS Komuś działa rozkład PKM na tej stronie???

  14. Z ostatnie analizy przedstwionejm na sesji RM wynika, że tzw. dzielnice nie sa w wielu przypadkach ” pokryte ” rozkładem jazdy PK. W związku z tym mieszkańcy tych dzielnic nie mogąc liczyć na tani i pewny transport musieli się od niego uniezależnić. I to jest jeden z głównych powodów, że autobusy czerwone w Raciborzu jeżdżą puste. Prezes Pk to zaś jednostka całkowicie niereformowalna, wycięta z zupełnie innej bajki ( chyba o Kubie lub Białorusi ).

  15. No to gratuluję kolumbie, bo mi jeszcze nigdy nie zadziałał 🙂 Możesz sprawdzić, czy znajdzie jakieś połączenia na Dębicz z Dworca w dniu dzisiejszym? Jak Ci się uda to powiedz mi jak (to poważna prośba, nie żadna złośliwość).

  16. Komunikacja miejska to mój ulubiony temat. Uważam, że na Śląsku w żadnym mieście nie funkcjonuje ona idealnie ale po tym spadku po dawnym WPK najlepiej jest obecnie w Tychach i KZK GOP – przynajmniej rozkłady robią nie najgorsze. Za to niezły tabor ma MZK Jastrzębie. Trochę się poprawiło w Rybniku pod względem taboru ostatnio i rozkładów (dwie linie kursujące co 20 minut w cyklu). Za to Rybnik ma fatalną taryfę zniechęcającą podróżnych na krótkie odległości. Myślę, że w Raciborzu krecią robotę

  17. wobec komunikacji miejskiej wykonuje …raciborski PKS. Przecież to PKS wprowadził jakąś idiotyczną zasadę, że na terenie miasta sprzedaje bilety za 1,50 zł! To jest nie do pomyślenia w innych miasyach. PKS jest do obsługi komunikacji regionalnej a nie miejskiej. Mało tego, PKS raciborski szantażował swoje własne miasto w sprawie sprzedaży terenu pod nową drogę. Już te dwa dowody świadczą o tym, że komunikacja miejska absolutnie nie powinna być oddana raciborskiemu PKS-owi. Myślę, że najlepszym

  18. wyjściem z sytuacji byłoby: 1) Utworzenie raciborskiego ZTZ 2) Zmiana linii miejskich oraz rozkładów jazdy na atrakcyjniejsze (częściej kursujące i cykliczne) 3) Objęcie komunikacją miejską nowych miejscowości – np. Kuźni Rac. czy Pietrowic Wlk. 4) Sprzedaż taboru PK jakiemuś inwestorowi komunikacyjnemu z gwarancją miejsc pracy wobec pracowników 5) Ogłaszanie przetargów na obsługę linii co spowoduje konkurencję i podwyższenie standardu wozów a jednocześnie zmniejszy koszty funkcjon.

  19. I tu Arteks masz śietą rację. Jako dodatkowy warunek sukcesu widzę jeszcze wywalenie z PK Kowalewskiego ( najlepiej wyprowadzenie tego ” gostka ” z Raciborza np. do macierzy ). Swoją drogą widziałem juz jak funkcjonuja prywatne miejskie przewozy – przykład to Zakopane.

  20. Ja już kiedyś pisałem na temat raciborskiej komunikacji,a mianowicie,żeby zakupili z zachodu,używane autobusy o napędzie na gaz ziemny,który jest tańszy od LPG,a co dopiero od Diesla,im tańsze paliwo tym większa konkurencja,dla innych przewoźników.Swojego czasu pracowałem w Niemczech i tam to jest normą,że autobusy miejskie zasilane są właśnie tym paliwem,i napewno znalazły by się jakies autobusy na sprzedaż z przetargu,co mogło by poprawić nie tylko kondycję finansową PK,ale i ekologiczną.

  21. CNG-fajna rzecz, bo tania i ekologiczna,ale najpierw konieczna byłaby budowa stacji,a z tym moga być problemy:( Trzeba by było GSG zachęcić do współpracy(współfinansowania)..Tychy ostatnio coś planowały,ale chyba zrezygnowały.Z tego co wiem to takie autobusy jezdza w Przemyslu,Rzeszowie i Inowrocławiu,a planuje…Ja nie miałbym nic przeciwko,aby PKS obsługiwał KM w SRC,a podane przez Arteksa przykłady są również arg.za PKS,bo w koncu o to chodzi,zeby dyr.dbał o firmę.

  22. Może Kowalewski powie gdzie za 65 tys kupi 2-letnią Kapene jak nowa kusztuje ok 200 tys zł. Problem miejskich autobusów powraca rególarnie (już co kilka miesięcy) jest to dowód,że prezes PK jak i władze miasta nie mają żadnego pomysłu na komunikację. Jak widać największym wrogiem ich jest raciborski PKS – lepiej mieć własnego wroga bo z cudzym nie wiadomo jak walczyć. Jak się przekonają, że największym wrogiem jest rybnicki Transgór dopiro się im oczy otworzą. Jak wejdzie Transgór lub V-bus Żory

  23. …to papa podatki CIT i od środków transportu i tylko kierowcy z Raciborza zostaną – reszta zgłosi się do byłego nauczyciela z emeryturą po pracę lub zasiłek półroczny dla bezrobotny. To już lepiej żeby racib.PKS przejął miejskie – chyba są chętni. Przynajmniej będzie to raciborska firma a nie obca. Do Aneksa: co masz do PKS-u gdyby tobie za twoją działkę wartą 1 milion wraz z infrastrukturą dawali 600tys byłbyś zadowolony?

  24. I jeszcze jedno: słyszałem, że jak PKS chce uruchomić nową linię, nawet dalekobieżną władze miasta robią problemy (ustawa wymaga zgody władz samorządowych na nową lini)z udzieleniem PKS-owi zezwolenia. Jak widać tkwią w głębokiej komunie i przy ich takim tępym myśleniu zostanie w SRC tylko jeden przystanek autobusowy z napisem RACIBÓRZ-WIEŚ. Już nie należy się dziwić, że SRC to coraz większa wiocha. Komuchy trzymajcie tak dalej do emerytur już niedaleko- acha, wy już macie emerytury tylko cdn

  25. tylko brakuje wam na papierosy!!!!! Aneks: czy wiesz ile kosztuje autobus komunikacji miejskiej np taka solarka U10? jak wiesz to może coś się znasz na komunikacji.

  26. A może tak prezes PKS tutaj wypowiedział się co myśli o KM w SRC i czy ma jakiś pomysł na nią i ile miasto musiałoby dopłacać jeżeli PKS zajął by się KM w Raciborzu. Gwarantuję natomiast, że po SRC nie jeździłyby złomiaste jelczydła a (na pweno nie nowe) używane kilkuletnie Merce I Many tak jak to jest w Jastrzębiu, Wodzisławiu i ostatnia nawet w Rybniku. Co takiego Kowalewski może zaproponować nam mieszkańcom? Chyba tylko następną kadencję swoim kolesią w radzie nadzorczej PK.

  27. Karin, ty też myślisz trochę po komunistycznemu. Co masz przeciw V-busowi czy Transgórowi? Jeśli ja miałbym pewność, że na przykład dobra firma z Gdańska czy Katowic dokapitalizowałaby i zainwestowała w rybnicki PKS to nie miałbym absolutnie nic przeciwko. Racibórz musi się postarać o dobrego inwestora wobec PK. Czy można sądzić, że PKS Racibórz który używa 30 letnie Mercedesy i Many byłby dobrym inwestorem?! Co do gazu to proszę pamiętać, że prognozy ekonomistów są niekorzystne i inwestowanie

  28. w tabor z napędem gazowym nie ma większego sensu bo za 10 lat może się okazać, że gaz będzie droższy niż ON. Przyszłością jest prąd (weźcie przykład z Opawy) niestety w Polsce trolejbusy nie są popularne. Co do raciborskiego PKS-u mam wiele do zarzucenia. Przede wszystkim to firma która działa na niekorzyść swojego miasta. Najgorszym pomysłem byłoby powierzenie PKS-owi w całości PK. Wtedy nie byłoby konkurencji, a PKS mógłby pasażerów traktować jak tylko im się podoba.

  29. Piszemy o gazie ziemnym (CNG),a nie LPG!Zapominasz o tym,że PKS ostatnio kupił 6 (or more?)nowych autobusów.Wprawdzie nie jest to żadna rewelacja,ale sa o niebo lepsze od tych z PK,a poza tym ładnie w nich pachnie;),jest cieplutko i w ostatnie mrozy lepiej sobie radzily niz te z PK.Poza tym KM jest organizowana w oparciu o ustawy i PKS nie miałby łatwego życia,gdyby nawet chciał,bo to miasto dyktowałoby warunki (czyt.miasto ogłasza przetarg i wygrywa najtańszy!).Poza tym PKS ma zyski,czyli placi

  30. podatki do kasy miasta,a PK tylko żebra o kolejne dotacje.Skoro PKS wychodzi na swoje przy cenach niższych,to dlaczego PK (ktore ma extra kase z miasta)nie może??

  31. Niech to będzie firma nawet z Berlina, tylo musi być zarejestrowana i płacić podatki w Raciborzu a nie całe zyski wyprowadzać do Rybnika jak byłoby to w przypadku Transgóru. A jak Kowalweski chce być ELEGANCKI to niech poda się do dymisji bo doprowadził do tego co mamy. Tzn nie mamy nic ciekawego a nawet perspektywy, że będzie lepiej.

  32. Z tego co wiem to najstarszy Man jest z 1992 roku a Merce są stopniowo wysyłane na złom. Te prawie 30 letnie Mercedesy zapewniają wyższy komfort podróżowania od Jelczy z PK.

  33. Arteks,ja pisałem o napędzie na gaz ziemny,a nie na propan-butan.Gaz ziemny jest o wiele tańszy od LPG,tylko firma musiała by postawić sobie stację do tankowania gazu,bo takich stacji w polsce jest jak na lekarstwo.A ciekawostką jest to,że gaz można tankować bezpośrednio z sieci gazowej.

  34. Kowalewski mimo,ze doprowadził PK do ruiny to do dymisji się nie poda bo po prostu nie jest ” elegancki „. To zwykła ” słoma z butów „, a poza tym troche mu sie ” przyrosło ” do koryta.

  35. Ja tam nikogo nie bronię, ale o ile pamiętam, to do ruiny PKM doprowadza się regularnie od rządów Markowiaka, kiedy to rentowność stale spadała, a prezesem PKM był jego „koleś”, który wolał awanturować się z kierowacami. Połączenie ZGK, PRD i PKM miało być tylko zamiecieniem pod dywan doprowadzenia do bankructwa PRD przez Markowiaka.

  36. To wszystko też racja. Ale bez radykalnych zmian nigdy nie będzie w naszym PK lepiej a że w obecnym Zarządzie zmian nie należy się spodziewać to jest od kilu lat systematycznie dowodzone.

  37. Karin nie bój się Transgóru. Wg mnie ta firma nie potrafi sobie specjalnie radzić w Rybniku (mimo, że tabor znacząco odnowili). Nie sądzę by oni mieli na tyle środków, żeby inwestować gdzie indziej. Możesz mi napisać też dlaczego uważasz, że firma z innego miasta jest niebezpieczeństwem dla Raciborza? To myślenie Samoobrony a co za tym idzie małomiasteczkowe. Nie bójmy się dobrego inwestora nawet gdyby był komunistycznym Chińczykiem z Mandżurii.

  38. Wytłumaczcie mi dlaczego butan-propan ma być drogi a ziemny tani? Czytałem ekonomiczne opracowania dotyczące gazu i opinie były jednoznaczne. GAZ BĘDZIE DROŻAŁ. Chyba bez podziału na taki czy inny. Być może z gazem jest tak jak z ropą rosyjską czy arabską które różnią się trochę składem.

  39. CNG,czyli gaz ziemny jest tańszy niż LPG,bo nie zawiera akcyzy,a póki co to ani UE,ani tym bardziej nasz rząd nie planują wprowadzac na ten rodzaj paliwa akcyzy.Cena CNG wynosi ok.1,3zł za m3.@Mirek G.Autobusu z siecie raczej nie zatankujesz,ale auto owszem…jedyny minus jest taki,że trwa to kilka godzin,ale juz pracują nad przyspieszeniem tego procesu:)

  40. no i CNG,ze względu na inny skład jest bezpieczniejszy,np.policja w Los Angeles korzysta z sam.na CNG!!W przypadku przebicia przez kule baku,gaz ten ulatnia się,poniewaaz jest lzejszy od powietrza.Poza tym w trakcie spalania spełnione sa wszystkie normy dot.zanieczyszczen,nawet te najostrzejsze,np.EURO5.Poza tym auta moga parkowac na parkingach podziemnych(w przypadku LPG nie wskazane)i jeszcze wiele innych+….:)

  41. darius,właśnie miałem na myśli tankowanie z sieci gazowej samochodu osobowego,bo tankując autobus z sieci trwało by to kilka dni,gdyż posiada on kilka dużych zbiorników umieszczonych na dachu i pod podłogą.

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj