Międzynarodowy klub-net „Enigma” działający w Gimnazjum Nr 5 w Raciborzu realizował w dniach 16-20.10.2007r. polsko- niemiecki projekt: „Neue Wege gehen, Kulturen auf der Wanderschaft- Idąc nowymi drogami – wędrówki kulturowe”.Miejscem docelowym był region górski Bayerischer Wald przy styku granicy Czech, Austrii i Niemiec.
Projekt był kontynuacją przedsięwzięcia zrealizowanego w Szczyrku w marcu 2006r. pt. „Polska zimowa bajka”.
Uczestnikami projektu byli uczniowie klas II i III: Magda K., Natalia D., Agnieszka K., Mateusz Cz. I Krzysztof B. wraz z opiekunami klubu: A. Dąbkowską i J. Nowak.

Ze strony niemieckiej w projekcie uczestniczyli uczniowie Max-Reger-Schule z Weiden.
Wspólną wędrówkę rozpoczynaliśmy z miejscowości Bodenmais u podnóża szczytu Grosser Arber. Przechodząc przez piękne leśne okolice parku narodowego w kolejnych dniach zdobywaliśmy wzniesienia: Grosser Falkenstein, Rachell i ostatnią górą był szczyt Lusen.
Podczas wielokilometrowego marszu w górach młodzież miała do wykonania zaplanowane zadania w celu poznania się, integracji, a także rozszerzenia zdolności językowych, poznania kultury, zwyczajów panujących u rówieśników z za granicy.
Uczniowie dobrani w parach „team’ach” polsko-niemieckich opracowywali wspólnie „Książkę wspomnień” i każdego wieczoru opisywali swoje wrażenia z mijającego dnia.
Trudnym ale zarazem miłym zadaniem do wykonania było wspólne wejście na górę Rachell. Kiedy to wędrówka odbywała się w swoich „team’ach”, gdzie trzeba było pomagać słabszemu, oraz dostosować tempo.
Jednak wysiłek i obopólne zaangażowanie przyniosło wiele satysfakcji.

„Jak dla mnie to wędrówka z Marco sprawiła wiele radości. Marco miał bardzo słabą kondycję i co chwilę musiał odpoczywać podczas podejścia pod górę. Cieszyło mnie, że mogłam mu pomóc nieść plecak. Chciałam żeby wiedział, że go wspieram i że razem damy radę wejść. W kolejnym dniu Marko uwierzył we własne siły i jako pierwszy (przy wsparciu całej grupy) zdobył Lusen”- mówi Magda K.

Trasa turystyczna obejmowała kilkadziesiąt kilometrów, które pokonaliśmy w ciągu czterech dni. W sumie przeszliśmy 64km, wędrując po malowniczych terenach poznawanej Bawarii. Noclegi oraz pełne wyżywienie mieliśmy zapewnione w górskich schroniskach.

Poprzez zaplanowane działania uczniowie z obu szkół bardzo zżyli się ze sobą, oraz uwierzyli we własne możliwości.
Wróciliśmy pełni satysfakcji i zapału do organizacji i działań projektowych w naszym klubie.
Czekamy również na rewizytę naszych przyjaciół z Niemiec.

Uczniowski Enigma w Raciborzu działa od września 2002 roku, jest doskonałą alternatywą dla młodzieży do spędzenia atrakcyjnie czasu wolnego i rozszerzenia umiejętności i zdolności uczniów. Młodzi ludzie uczą się tutaj samodzielności, odpowiedzialności, planowania, gdyż sami stanowią o klubie.
Klub „Enigma” funkcjonuje dzięki dobremu wsparciu ze strony szkoły, oraz Raciborskiego Funduszu Lokalnego i Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży.