-Wspieranie osób starszych w czasie pandemii jest bardzo ważne, ale praktyka z kwietnia bieżącego roku pokazała, że godziny dla seniorów nie są trafionym pomysłem – uważa Polska Izba Handlu.
15 października wracają godziny dla seniorów. Zdaniem PIH rozwiązanie z wiosennego lock downu utrudnia pracę sklepów i funkcjonowanie społeczeństwa. Pełny komentarz poniżej.
Wspieranie osób starszych w czasie pandemii jest bardzo ważne, ale praktyka z kwietnia br. pokazała, że godziny dla seniorów nie są trafionym pomysłem. Sklepy w tym czasie były i ponownie będą niemal puste, bo z doświadczenia wiemy, że osoby starsze i tak kupują w różnych godzinach. Placówki handlowe przyniosą mniejsze dochody do budżetu z tytułu podatków.
Na spadek obrotów wyraźnie wskazują dane CMR Panel z kwietnia br., kiedy funkcjonowały godziny dla seniorów. W tym czasie wyraźnie spadała też liczba transakcji.
1-19 kwietnia 2020: sprzedaż w sklepach małoformatowych do 300 m2 i supermarketach 301-2500 m2
W okresie obowiązywania godzin dla seniorów łączne obroty sklepów o godzinie w godz. 10.00-12.00 były o prawie 40% niższe niż godzinę później kiedy zakupy mogli robić już wszyscy klienci.
1-19 kwietnia 2020: Sprzedaż w sklepach małoformatowych do 300 m2
W okresie obowiązywania godzin dla seniorów łączne obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 o godzinie w godz. 10.00-12.00 były o prawie 35% niższe niż godzinę później kiedy zakupy mogli robić już wszyscy klienci.
1-19 kwietnia 2020: sprzedaż w supermarketach 301-2500 m2
W okresie obowiązywania godzin dla seniorów obroty sklepów w godz. 10.00-12.00 były średnio o 32% niższe niż godzinę później kiedy zakupy mogli robić już wszyscy klienci.
– Niemal puste sklepy przez dwie godziny dziennie to straty finansowe dla branży, to brak wpływów z podatków a tym samym straty dla budżetu państwa, w czasie kiedy brakuje pieniędzy m.in. na służbę zdrowia. Jest to także rozwiązanie, które utrudnia życie społeczeństwu. Zauważmy też, że w przeciwieństwie do tego, co było wiosną obecnie wiele młodszych osób musi normalnie funkcjonować. Godziny dla seniorów w sklepach uniemożliwią im sprawną organizację czasu i np. wykorzystywanie przerw w pracy. Tuż po godz. 12 inni ludzie będą masowo odwiedzać sklepy i stać w kolejkach, a jak wiemy tłok nie jest teraz pożądany. Jest też wiele sklepów, których klientami są głównie młodsi ludzie – centra biurowe miast, nowe osiedla. Od godz. 10 do 12 będą puste. A po tym czasie będzie w nich tłum – mówi Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.
W kwietniu br. firmy zwracały również uwagę, że to rozwiązanie sprzyja powstawaniu konfliktów. Nie każdy klient chce się dostosować i ekspedienci muszą wypraszać młodsze osoby. Jest to kłopotliwe zwłaszcza w małych placówkach, gdzie nie ma ochrony.
Przypominamy informacje od przedsiębiorców, jakie docierały do Polskiej Izby Handlu w kwietniu br.
„Obawiamy się niepotrzebnych nieporozumień i konfrontacyjnych sytuacji przed placówkami detalicznymi, które już się pojawiają. Personel sklepu, który pracuje i tak w ciężkiej sytuacji nie ma czasu i możliwości legitymować klientów, a nie każdy chce się dostosować. Kto ma tego pilnować? Ekspedientka? Największy problem dotyczy małych placówek, gdzie nie ma ochrony. Sklep prowadzi zazwyczaj jedna lub dwie osoby, które mają i tak wiele obowiązków. Czy mamy angażować policję do utrzymywania porządku?”
„Nie ma jasnych wytycznych, co zrobić, jeśli klient spróbuje siłą wtargnąć do sklepu, nie będzie chciał odpowiedzieć ile ma lat i jak weryfikować wiek”.
„Seniora nie ma kto przywieźć do sklepu, bo wszystko w tym czasie jest tylko dla starszych, w związku z czym, młodsi nic nie są w stanie załatwić w tym czasie.”
„Do trudnych sytuacji dochodzi, jeśli młodszy klient zaczął robić zakupy przed godziną 10, a kończy już po 10”.
– Przedsiębiorcy prowadzący sklepy proponują, żeby rozważyć inne rozwiązania wspierające seniorów np. pierwszeństwo w obsłudze dla osób starszych w tym czasie. Warto też rozważyć przynajmniej skrócenie godzin dla seniorów. Zwróciliśmy się w tej sprawie do Ministerstwa Zdrowia – dodaje Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.
/źródło: PIH oprac. c/