Główną przyczyną wypadków spowodowanych przez młodych kierowców jest nadmierna prędkość.
Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji udostępniło roczny raport z wypadków drogowych w roku 2020. Biuro Ruchu Drogowego realizuje zadania związane z tworzeniem warunków do sprawnego i skutecznego zapewniania bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
W 2020 roku do Policji zgłoszono 23 540 wypadków drogowych mających miejsce na drogach publicznych, w strefach zamieszkania lub w strefach ruchu. W porównaniu z 2019 rokiem, w którym zanotowano 30 288 wypadków, liczba ta spadła o 6 748 wypadków (-22,3 proc.). W wyniku wypadków w 2020 roku śmierć poniosło 2 491 osób, w porównaniu z rokiem 2019 w którym śmierć poniosło 2 909 osób oznacza to spadek o 418 osób (-14,4 proc.).
Policja wskazuje, iż w ostatnim dziesięcioleciu najwięcej wypadków drogowych i ich ofiar odnotowano w 2011 roku. Od 2012 roku obserwowany jest spadek wypadków drogowych i ich ofiar do roku 2016, kiedy to nastąpił wzrost liczby wypadków i ich ofiar. W 2017 roku ponownie zanotowano znaczny spadek . Natomiast w latach 2018 i 2019 zmniejszyła się liczba
wypadków i osób rannych przy wzroście liczby osób zabitych. W 2020 r. nastąpiły spadki.
Jak wskazuje raport biorąc pod uwagę płeć kierujących, najczęściej sprawcami wypadków byli mężczyźni- spowodowali 74,6 proc. wszystkich wypadków w 2020 roku, Kobiety natomiast spowodowały 21,3 proc. wypadków.
Szczególnie należy zwrócić uwagę na młodych kierowców w wieku 18-24 lat. Grupa ta charakteryzuje się największym wskaźnikiem liczby wypadków na 10 tys. populacji. W 2020 roku młodzi kierowcy byli sprawcami 18 proc. wypadków powstałych z winy kierujących (3 774 wypadki). Zginęło w nich 431 osób, zaś 4 714 zostało rannych. W porównaniu z rokiem 2019 liczba wypadków jest niższa o 23,1 proc., zaś liczba zabitych niższa o 6,7 proc. Rannych w 2020 roku było mniej o 26,5 proc.
Główną przyczyną wypadków, które spowodowali kierowcy z tej grupy było niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze- aż 41 proc.. W wypadkach tych było 60 proc. zabitych.
Grupę młodych kierowców cechuje często brak doświadczenia i umiejętności w prowadzeniu pojazdów, a tym samym chęć poczucia adrenaliny i znaczna brawura.
Podobnie największą liczbę wypadków ze skutkiem śmiertelnym, biorąc pod uwagę kategorię wiekową, spowodowali kierujący w wieku 18-24 lata – 375 (20,5% ogółu wypadków spowodowanych przez kierujących). Głównie były to: najechania na drzewo – 93 wypadki, 113 zabitych; zderzenia czołowe – 74 wypadki, 88 zabitych; zderzenia boczne – 58 wypadków, 69 zabitych; najechania na pieszego – 51 wypadków, 52 zabitych.
Tragiczna statystyka
Dnia 19 września 2021 roku w Syryni miał miejsce tragiczny w skutkach wypadek. 23-letni kierowca Volkswagena z powiatu wodzisławskiego nie dostosował prędkości do warunków panujących na drodze, wpadł w poślizg i uderzył w drzewo. W wypadku śmierć poniosła 20-latka z Raciborza- Brzezia.
Czytaj też: Tragiczny wypadek w Syryni, nie żyje raciborzanka
/źródło: Komenda Główna Policji, oprac. d/