Tylko przez ostatnie półtora miesiąca z e-usług skorzystało więcej osób niż w całym 2015 roku. Od początku tego roku Polacy odwiedzili portal www.obywatel.gov.pl ponad 3 miliony razy.
Z danych opublikowanych na widok.gov.pl (portalu analitycznym administracji publicznej) wynika, że najchętniej sprawy urzędowe załatwiamy przez Internet w porze drugiego śniadania, czyli między godz. 10 a 11. Co ciekawe, częściej na stronę www.obywatel.gov.pl zaglądają kobiety. Tylko w lutym i marcu Polacy wyświetlili ją ponad 2,3 mln razy, czyli więcej niż w całym 2015 roku (1,9 mln wyświetleń).
W jednym miejscu
Dzięki serwisowi www.obywatel.gov.pl można zamienić wizytę w urzędzie w kilka chwil przed komputerem. To najlepsze źródło informacji o przygotowywanych przez ministerstwo e-usługach.
To właśnie tam, w jednym miejscu, znajdziemy wszystkie usługi, z których można skorzystać online. Można otrzymać też niezbędne wskazówki, np. co przygotować, ale i odpowiedzi na nurtujące pytania –jak długo będzie trzeba czekać na załatwienie sprawy i czy będziemt musieli za to zapłacić?
– Pracujemy nad tym, by obywatel coraz więcej spraw mógł załatwiać przez Internet. Nie tylko projektujemy usługi przyjazne, wygodne i spełniające konkretne ludzkie potrzeby. Chcemy, aby taki był także cały portal gov.pl – mówi minister cyfryzacji, Marek Zagórski. – Dlatego stale zbieramy opinie na jego temat. Chcemy, by w jak największym stopniu odpowiadał oczekiwaniom jego stałych i nowych użytkowników – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.
Co znajdziesz, czego szukać?
Na portalu www.obywatel.gov.pl usługi pogrupowane są tak, by znalezienie interesującej nas sprawy zajęło możliwie najmniej czasu. Od razu po wejściu na stronę rzucą się w oczy kategorie według, których są pogrupowane.
I tak, jeśli chcemy złożyć wniosek o nowy dowód osobisty, należy wybrać „Dokumenty i dane osobowe”. Chcemy sprawdzić liczbę swoich punktów karnych? Ta kategoria to oczywiście „Kierowcy i pojazdy”. Szybką ścieżkę do wyrobienia Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego znajdziemy w części „Wyjazd za granicę”. E-usługę umożliwiającą zgłoszenie online narodzin dziecka znajdziemy w kategorii „Dzieci”.
Pozostałe kategorie, spośród których możemy wybierać to m.in. „Małżeństwo”, „Edukacja”, „Zaświadczenia i odpisy”, „Podatki”, „Praca i biznes”, „Zasiłki i pomoc finansowa” i wiele innych.
To właśnie na www.obywatel.gov.pl znajdziemy także najnowszą e-usługę ministerstwa, tzw. „podpisywarkę”. Dzięki niej, każdy kto ma Profil Zaufany może go wykorzystać do podpisania dokumentu elektronicznego podpisem zaufanym. Może też sprawdzić, czy elektroniczny dokument jest podpisany, a jeśli tak – to przez kogo.
publ.: EmZet
#Ministerstwo Cyfryzacji